Dé start

Datum: Woensdag 13 juni 2007

Plaats: Hogeschool Domstad

Adres: Koningsbergerstraat 9, Utrecht

Programma

10.30 - 11.00 Ontvangst

11.00 - 11.10 Welkom door prof. dr. D. Siersma, voorzitter cTWO

11.15 - 12.00 Het abc van meetkunde D door Aad Goddijn

12.15 - 13.00 Eerste ronde workshops

13.00 - 14.00 Lunch

14.00 - 14.45 Tweede ronde workshops

14.45 - 15.30 Tweede ronde workshops

15.35 - 16.05 Slotvoordracht door Roel van Asselt, lid cTWO en profielcommissies

16.00 - 17.00 Drankje

 

Deelname aan de Dé-dag is inclusief lunch en gratis. U kunt zich helaas niet meer aanmelden, gezien de beperkte capaciteit.

 

Dé vervolg

Bij voldoende belangstelling wordt de dag herhaald in het najaar. U kunt uw belangstelling kenbaar maken door een mail te sturen aan:

onder vermelding van D-dag najaar.

Programma: Dé Start, 13 juni 2007, Utrecht

Plenair

Het abc van meetkunde D

Aad Goddijn, FIsme, Universiteit Utrecht

  • Analytische meetkunde in wiskunde D, dat gaat een feest worden.
  • Oude vrienden, meetkunde en algebra, komen elkaar weer tegen en er worden ook interessante onbekenden verwacht.
  • Maar wat te doen als het abc van de algebra je moedertaal niet is, kun je dan wel meedoen?
  • Natuurlijk, want je wordt pas algebra-expert door meetkunde te doen!

BLOK 1

1. `Wat vind jij van Wiskunde D? Ik vind E leuker'

André Heck, UvA/Amstel instituut en Harm Houwing, Getal en Ruimte en Gsg Schagen

  • André en Harm bespreken een experiment met een E-klas. In deze E-klas volgen 400 leerlingen van vier verschillende scholen lessen over discrete dynamische modellen via internet. Zij maken gebruik van het nieuwe G&R Wiskunde D boek en aanvullende modules getiteld `Wortels benaderen' en `Drinken, spuiten en slikken'.
  • In het experiment wordt het lesmateriaal in de praktijk beproefd. Daarnaast wordt onderzocht of scholen die kampen met kleine wiskunde D groepen via een gezamenlijke E-klas toch succesvol wiskunde D aan hun leerlingen aan kunnen bieden. Een E-klas in actie geeft een mooi beeld van de mogelijkheden.

2. Door samenwerken het exacte onderwijs versterken

Jan Peters

  • Een verslag van wat er het afgelopen jaar is gebeurd bij het steunpunt Studiestijgers van de Rijks Universiteit Groningen.
  • Op basis van de ervaringen zullen er enkele stellingen ter discussie worden gesteld. Het gaat hierbij om de meerwaarde van de samenwerking in het algemeen, dus niet exclusief voor het samenwerkingsmodel van Wiskunde D. Het belang van de ervaring van een leerling zich een keer uit te moeten rekken tot een academisch niveau zal worden besproken.

3. Van complexe functies naar de Julia-verzameling, beschrijving van een PO

Wiebe Kees Goodijk, Zernike College in Haren en Jan Gankema, Esdal College in Emmen

  • Voor de experimenten rondom Wiskunde D heb ik een lessenserie over de Complexe Getallen aan de klassen Ath 5 wiskunde B1 verzorgd. De aansluitende PO ging (vooral) over het itereren van f(z) = z^2 + c en de Juliaverzameling.
  • In deze workshop gaan we daar ook zelf aan oefenen en zal ik vertellen over mijn ervaringen in de klas.

4. Statistiek voor D, speciaal

Lia van Asselt, Bonhoeffer College, Enschede

  • Ik maak een voorstel voor een leerlijntje wachttijdentheorie en wil dan met de collega's overleggen of dit te behappen is voor leerlingen met wiskunde D. Maar omdat ik ook wil vertellen waarom ik het zo belangrijk vind dat er iets speciaals aan statistiek gedaan wordt in wiskunde d, vind ik de titel die je nu gekozen heb prima. Ik maak als leidraad een powerpoint en ter plekke komt er een dictaatje.

BLOK 2

5. Beslissen als keuzevak voor wiskunde D

Jan Essers, Fontys Hogeschool, Tilburg

De module Beslissen is speciaal voor wiskunde D ontwikkeld door leden van het regionaal steunpunt Zuid. In de workshop zal ingegaan worden op de achtergronden en mogelijkheden van de module

6. Een voorbeeld van een PTA wiskunde

Marianne Lambriex, Stedelijk College Eindhoven

  • Op het Stedelijk College Eindhoven wordt zowel voor havo als vwo wiskunde D volgend jaar ingevoerd. De invulling van het PTA moet dan ook al aan het begin van het schooljaar rond zijn. Naar aanleiding van de scholing wiskunde D van cTWO heb ik een voorstel gemaakt. Dat PTA met programma-indeling en toetsing, de keuzes die gemaakt zijn en de gevolgen van de invulling komen aan de orde.

7. Wiskunde in Wetenschap = Modelleren

Gerard Jeurnink en Nellie Verhoef, Steunpunt Universiteit Twente

  • Een kerngroep van vwo- en UT-docenten heeft experimenteel materiaal ontwikkeld voor het domein Wiskunde in Wetenschap. Dit lesmateriaal wil aan de hand van uitdagende cases de leerlingen laten ervaren dat het proces van (wiskundig) modelleren problemen doet begrijpen en ze toegankelijk maakt voor oplossingen. Wij presenteren onze visie op dit domein en reiken handvaten voor uitvoering binnen het vak Wiskunde D.

8. Getal en Ruimte

Evelien Delhez, Getal en Ruimte, Houten

  • In de workshop wordt uiteengezet hoe de wiskunde D boeken van G&R tot stand zijn gekomen, welke onderwerpen aan de orde komen, op welke manier deze behandeld worden en welke lesplanning u zou kunnen hanteren. Kortom: hoe geeft u met Getal en Ruimte vorm aan wiskunde D? Uitgevers en auteurs van de methode zijn aanwezig om vragen te beantwoorden. Vanzelfsprekend kunt u de boeken inkijken. Ook worden studiewijzers voor leerjaar 4 uitgedeeld.

BLOK 3

9. Wiskunde D, hoe organiseer je dat?

Willem Hoekstra, Vrije Universiteit Amsterdam

  • Bij de invoering van wiskunde D op een school zijn op tal van gebieden keuzes te maken: verdeling van de studielast over de jaren, verdeling contacttijd over de week, volgorde van de inhoud etc. Daarbij spelen allerlei randvoorwaarden een rol: roosterkeuzes, benodigde voorkennis vanuit wiskunde B, contacten met hoger onderwijs, contacten met andere VO-scholen, enozvoort.
  • In het Regionaal Steunpunt Wiskunde D Amsterdam heeft er uitwisseling plaatsgevonden van de verschillende mogelijkheden die op de scholen zijn uitgewerkt.
  • In deze werkgroep willen wij u op de hoogte stellen van onze bevindingen.

10. Complexe getallen

Mike Boldy, TU Eindhoven

  • Die gaat over complexe getallen. We laten klassen naar de TU/e komen om een middag met Mathematica aan de slag te gaan. Ze hebben dan al een aantal lessen gehad uit de syllabus van Hans. Op de practicummidddag proberen de leerlingen aan de hand van een aantal Mathematica-notebooks iets van complexe getallen op te steken.

11. Ervaringen met analytische meetkunde in de klas

Willem Claas, Stedelijk Gymnasium, Leiden en

12. DisWis

Niels Oosterling, De Praktijk, Amsterdam

  • DisWis is een lessenserie discrete wiskunde die De Praktijk vorige jaar in samenwerking met prof.dr. Alexander Schrijver heeft opgezet. Gedurende vier weken komt een wiskundestudent 2 blokuren per week lesgeven over grafentheorie. De leerlingen leren een aantal begrippen uit de grafentheorie, maken kennis met verschillende soorten bewijzen, zien toepassingen van de wiskunde en krijgen wat studievoorlichting. De studielast voor DisWis bedraagt 40 slu en is daarmee zeer geschikt als wiskunde d module of als invulling van het zebrablok. Meer informatie over DisWis is te lezen op http://www.praktijk.nu onder het kopje `DisWis'.
  •  

 

 

Reeds aangemeld:

  • Hanneke Abbenhuis
  • Kees Alderliesten
  • Kees Alkemade
  • Lia van Asselt
  • Roel van Asselt
  • Agneta Aukema-Schepel
  • Maja Beekmans
  • Richard Berends
  • Paul van den Berg
  • Peter van den Berg
  • Tineke van den Berg
  • Dirk Bertram
  • Hans Blank
  • Ingrid Bliek-van Praat
  • Wilma den Boer
  • Ed de Boer
  • Wiebe Boersma
  • Mike Boldy
  • Jan Bosman
  • Carolien Boss-Reus
  • Christiaan J.C. Boudri
  • Christ van den Brand
  • Alex van den Brandhof
  • Hans Brandwacht
  • Frans Buddelmeijer
  • Josephine Buskes
  • Willem Claas
  • Ivo Claus
  • Jan van de Craats
  • joke daemen
  • Ron Dames
  • Diederick van Delft
  • Evelien Delhez
  • Erwin Denissen
  • Hans Diepstraten
  • Peter van Dijck
  • Lianne Dirven
  • Paul Drijvers
  • René Duchêne
  • Peter van Dulst
  • Jacob van Eeghen
  • Jan Essers
  • Herman Feringa
  • Grada Fokkens
  • Arjan Font Freide
  • Johan Gademan
  • Swier Garst
  • Ben Geels
  • Hugo van Gendt
  • Aad Goddijn
  • Wiebe K. Goodijk
  • Hans Geurts
  • Hettie Gieles
  • Wim Haazen
  • Do Hafkenscheid
  • Conny Hageluken
  • André Heck
  • Jozelien van Heertum
  • Cécile Heesterman
  • Fred van Hek
  • Marius Hekker
  • Ton Hengeveld
  • Antino van den Heuvel
  • Frank van den Heuvel
  • Jaap van den Heuvel
  • Willem Hoekstra
  • Frans Holtzer
  • Lambert Hofman
  • Harm Houwing
  • Frans Huisman
  • Mostapha Iallouchen
  • Harry Jansma
  • Jacques Jansen
  • Paul Jennissen
  • Gerard Jeurnink
  • Gerrit de Jong
  • C. Jonkman
  • Jan Keemink
  • Marian Kienhuis
  • Wim Kleijne
  • Nicole de Kleijn
  • Dick Klingens
  • Luuk Koens
  • Gerard Koolstra
  • Peter Kop
  • Ela Kowalczyk
  • Jan Otto Kranenborg
  • Joke Krijgsman
  • Paul Kuipers
  • Marcel Laarhoven
  • Marianne Lambriex
  • gerhard landweer
  • Fred Lauwers
  • Dick van der Leeden
  • Hans de LeuwHarrie de Leuw
  • Rob Linssen
  • Jan Los
  • Jan Meerhof
  • Karin Meij
  • Geert Muggen Ineke de Munnik-Hartog
  • Gerard Nijhuis
  • Marjanne de Nijs
  • André van de Noort
  • Niels Oosterling
  • Fred Pach
  • Sonia Palha
  • Jan Peters
  • Rob Pieke
  • J. Poortinga
  • Quintijn Puite
  • Vincent Raben
  • Liesbeth van Rees
  • Roelof de Ruijter
  • Henri Ruizenaar
  • Gerrit Scheeres
  • Erik Scheurwater
  • Hans Schipper
  • Paul Schuffelers
  • Jurrie Schutte
  • Dirk Siersma
  • Cees Smit
  • Xandra Snoeker
  • Frits Spijkers
  • Yvonne Stassar
  • Marga Stekelenburg
  • Daniela Svajcer
  • Carolijn Tacken
  • Nellie Verhoef
  • Kees Verhoeven
  • Hans Vermeer
  • José Verschuren
  • Piet Versnel
  • Hans Voorn
  • Cees de Waard
  • Jan Walter
  • Ramiro Wanga
  • Gert Welleweerd
  • Steven Wepster
  • Ellen Wesselingh
  • Chris Wijnands
  • Epi van Winsen
  • Bart Zevenhek