Herhaling van Dé Start van 13 juni

Datum: Vrijdag 14 september 2007

Plaats: Jaarbeurs Utrecht, Beatrixgebouw, Centrale hal, vierde étage

Adres: Jaarbeursplein, Utrecht

Programma

 

 

10.00 - 10.30 Ontvangst

10.30 - 10.35 Welkom door prof. dr. D. Siersma, voorzitter cTWO

10.35 - 11.20 Plenaire lezing door Aad Goddijn: Het abc van meetkunde D

11.30 - 12.15 Eerste ronde workshops

12.15 - 13.45 Lunch en standjes uitgevers, steunpunten en NVvW

13.45 - 14.30 Tweede ronde workshops

14.40 - 15.25 Derde ronde workshops

15.30 - 16.00 Slotvoordracht door Roel van Asselt: Betekenis en toekomst van Wiskunde D

16.00 - 17.00 Drankje

 

Deelname aan de Dé-dag is gratis en inclusief lunch.

Keuze voor de workshops gebeurt op de Dé-dag zelf.

 

 

Plenair

(zaal 417)

10:30- 10:35 uur

  • Dirk Siersma
  •  
  • Opening

Plenair

(zaal 417)

10:35-11:20 uur

  • Aad Goddijn
  •  
  • Het abc van meetkunde D

 

  • ZAAL 411
  • ZAAL 412
  • ZAAL 415

BLOK 1

11:30-12:15 uur

  • Harm Houwing
  •  
  • Analytische meetkunde
  • Lia van Asselt
  •  
  • Statistiek voor D, iets speciaals
  • Wiebe Kees Goodijk
  •  
  • Van complexe functies naar de Julia-verzameling; beschrijving van een PO

12:15-13:45 uur

  • Lunch en standjes uitgevers, steunpunten en NVvW

BLOK 2

13:45-14:30 uur

  • Mike Boldy
  •  
  • Complexe getallen
  • Wim van Dijk
  •  
  • Optimaliseren in netwerken
  • Wim Caspers en Jeroen Spandaw
  •  
  • Wiskunde in wetenschap bij de T(R)U's

BLOK 3

14:40-15:25 uur

  • Niels Oosterling
  •  
  • DisWis
  • Jan Peters en Pauline Vos
  •  
  • Door samenwerken het exacte onderwijs versterken
  • Jan Essers
  •  
  • Beslissen als keuzevak voor Wiskunde D

 

  •  

Plenair

(zaal 417)

15:30-16:00 uur

  • Roel van Asselt
  •  
  • Betekenis en toekomst van Wiskunde D

16:00 uur

  • Borrel

 

Plenair

Het abc van meetkunde D

Aad Goddijn, FIsme, Universiteit Utrecht

  • Analytische meetkunde in wiskunde D, dat gaat een feest worden.
  • Oude vrienden, meetkunde en algebra, komen elkaar weer tegen en er worden ook interessante onbekenden verwacht.
  • Maar wat te doen als het abc van de algebra je moedertaal niet is, kun je dan wel meedoen?
  • Natuurlijk, want je wordt pas algebra-expert door meetkunde te doen!

BLOK 1

1. Harm Houwing

Getal en Ruimte en GSG Schagen

  • In deze workshop bekijken we de hoofdstukken 9, 11 en 14 over Analytische Meetkunde, die in de delen 3 en 4 van de wiskunde D boeken van Getal en Ruimte zullen komen. Aan de hand van de eindtermen van Wiskunde D wordt ingegaan op de verschillende keuzes die zijn gemaakt voor de invulling van deze hoofdstukken.

2. Statistiek voor D, iets speciaals

Lia van Asselt, Bonhoeffer College, Enschede

  • In deze workshop bekijken we eerst de plaats die statistiek inneemt in het programma van Wiskunde D. Daarna behandelen we een extra onderwerp statistiek dat van Wiskunde D iets speciaals maakt: wachttijdtheorie.

3. Van complexe functies naar de Julia-verzameling, beschrijving van een PO

Wiebe Kees Goodijk, Zernike College, Haren.

  • Voor de experimenten rondom Wiskunde D heb ik een lessenserie over Complexe Getallen aan de klassen Atheneum 5 wiskunde B1 verzorgd. De aansluitende PO ging (vooral) over het itereren van f(z) = z^2 + c en de Juliaverzameling. In deze workshop gaan we daar ook zelf aan oefenen en zal ik vertellen over mijn ervaringen in de klas.

BLOK 2

4. Complexe getallen

Mike Boldy, TU Eindhoven

  • Deze workshop gaat over complexe getallen. We laten klassen naar de TU/e komen om een middag met Mathematica aan de slag te gaan. Ze hebben dan al een aantal lessen gehad uit de syllabus van Hans. Op de practicummidddag proberen de leerlingen aan de hand van een aantal Mathematica-notebooks iets van complexe getallen op te steken.

5. Optimaliseren in netwerken

Wim van Dijk, Montessori Lyceum Rotterdam

  • Als lid van de kerngroep "Wiskunde in Wetenschap" bij de TU in Delft heb ik een bijdrage geleverd aan modules over het onderwerp in de titel. Ik geef voorbeelden van problemen die met grafen kunnen worden opgelost. Een deel van het ontwikkelde materiaal heb ik gebruikt in mijn 5VWO WB12 groep, als onderdeel van een praktische opdracht. Ik doe verslag van de aanpak en bevindingen van dit experiment.
  • Dit is een herhaling van een voordracht die Wim van Dijk in juni in Delft heeft gegeven.

6. Wiskunde in wetenschap bij de T(R)U's

Wim Caspers, TU Delft, en Jeroen Spandaw, TU Delft

  • De Technische Universiteiten van Delft, Eindhoven en Twente en de Radboud Universiteit Nijmegen hebben in het vorige schooljaar niet alleen gezamenlijk scholing over alle domeinen van Wiskunde D vwo opgezet en uitgevoerd, maar ook volgens eenzelfde model gewerkt aan invulling van het domein Wiskunde in wetenschap van dit nieuwe schoolvak. Bij elk van deze vier universiteiten, de T(R)U's, heeft een kerngroep van vwo- en wo-docenten experimenteel materiaal voor een in onderling overleg gekozen onderwerp van dit domein ontwikkeld en uitgetest. In deze workshop presenteren we de visie van de T(R)U's op het domein Wiskunde in wetenschap en de verschillende manieren waarop deze visie door de vier kerngroepen is - en in het komende schooljaar nog verder wordt - uitgewerkt.

BLOK 3

7. DisWis

Niels Oosterling, De Praktijk, Amsterdam

  • DisWis is een lessenserie discrete wiskunde die De Praktijk vorig jaar in samenwerking met prof.dr. Alexander Schrijver heeft opgezet. Gedurende vier weken komt een wiskundestudent 2 blokuren per week lesgeven over grafentheorie. De leerlingen leren een aantal begrippen uit de grafentheorie, maken kennis met verschillende soorten bewijzen, zien toepassingen van de wiskunde en krijgen wat studievoorlichting. De studielast voor DisWis bedraagt 40 slu en is daarmee zeer geschikt als Wiskunde D module of als invulling van het zebrablok. Meer informatie over DisWis is te lezen op http://www.praktijk.nu onder het kopje `DisWis'.

8. Door samenwerken het exacte onderwijs versterken

Jan Peters en Pauline Vos

  • Een verslag van wat er het afgelopen jaar is gebeurd bij het steunpunt Studiestijgers van de Rijks Universiteit Groningen. Op basis van de ervaringen zullen er enkele stellingen ter discussie worden gesteld. Het gaat hierbij om de meerwaarde van de samenwerking in het algemeen, dus niet exclusief voor het samenwerkingsmodel van Wiskunde D. Het belang van de ervaring van een leerling zich een keer uit te moeten rekken tot een academisch niveau zal worden besproken.

9. Beslissen als keuzevak voor wiskunde D

Jan Essers, Fontys Hogeschool, Tilburg

  • De module Beslissen is speciaal voor wiskunde D ontwikkeld door leden van het regionaal steunpunt Zuid. In de workshop zal ingegaan worden op de achtergronden en mogelijkheden van de module.

 

Reeds aangemeld:

  • Hanneke Abbenhuis
  • Lia van Asselt
  • Roel van Asselt
  • Majo Beekmans
  • Kees de Boer
  • Ruurd de Boer
  • Mike Boldy
  • Theo van den Boogaart
  • Jaap Bosschaart
  • Leon van den Broek
  • Wim Caspers
  • Ivo Claus
  • Wiel Cleven
  • Evelien Delhez
  • Wim van Dijk
  • Nynke Dotinga
  • Leontine Engelen
  • Jan Essers
  • Hans Evers
  • Chris Everts
  • Anton Geijer
  • Aad Goddijn
  • Wiebe Kees Goodijk
  • John Half
  • Teresa Hallmann
  • Fred van Hek
  • Marius Hekker
  • Renee Hoeffnagel
  • Peter Hoogendijk
  • Harm Houweling
  • Wil Huijben-vdBerg
  • Corinne de Jager
  • Johan de Jong
  • Kees Karremans
  • Sieb Kemme
  • Dick Klingens
  • Marian Kolleveld
  • Henk van der Kooij
  • David Kropveld
  • Josien Langeland
  • Edwin Leijten
  • Rachid Loutfi
  • Harm van der Meer
  • Felix Maseland
  • Agaath Mauritz-de Jong
  • Jos Mertens
  • Gerard Nijhuis
  • Leo Nolles
  • Rob van Oord
  • Niels Oosterling
  • Cornelis Oosterom
  • Sonia Palha
  • Hielke Peereboom
  • Jan Peters
  • Rypke Procee
  • Theo-Jan van de Pol
  • Marianne Raaijmakers
  • Paul Raaijmakers
  • Ton Reijman
  • Jeroen Renders
  • Wim van Rij
  • Inger Rijnja-Nachenius
  • Marc Roelofs
  • Pieter Schadron
  • Celadon Schotel
  • Dirk Siersma
  • Jos Simons
  • Jeroen Spandaw
  • Marjolein Stachorski
  • Ari Sterk
  • Monique Stienstra
  • Gerard Stroomer
  • Alma Taal
  • Matthijs Tehupuring
  • Bert Tromp
  • Piet Vaartjes
  • Hans Vogel
  • Pauline Vos
  • Frank Welling
  • Ferdy van der Werf
  • Bert van Werven
  • Ellen Wesseling
  • Rob Wiedemeijer
  • Elke Ypma
  • Elzbieta Zaleska
  • Petra Zanden
  • Herman Zechiel

 

 

 

U kunt zich hier inschrijven.