Warning: odbtp_convert_datetime() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /science-nfs/vsm01/wwwprojects/FI-Sites/www/phpclasses/adodb/drivers/adodb-odbtp.inc.php on line 153
Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap en Techniek, Midden-Nederland Een brug slaan
tussen rekenen/wiskunde
en wetenschap/techniek
views

Beschrijving van de brug
Met voorbeelden van Talentontwikkeling, W&T en ...
Voor groep:
bijpassende voorbeelden onderaan .

Spiegels
Met een spiegel kunnen kinderen al op heel jonge leefltijd bijzondere ontdekkingen doen. Ontdekkingen die zich afspelen in de fysische kenniswereld van de optica en in de mentale kenniswereld van de wiskunde (kijkmeetkunde).
Het spiegelbeeld is het beeld dat men ziet als men in een spiegel kijkt. Ook de weerspiegeling in een wateroppervlak of een ander spiegelend oppervlak wordt aangeduid als spiegelbeeld. Een spiegelbeeld is het resultaat van reflectie van licht.

Het jonge kind

Voor het jonge kind laten we (met materiaal van het project TalentenKracht) activiteiten zien die het denken, handelen en redeneren van kinderen met betrekking tot reflectie (spiegelen) in kaart brengen. Vervolgens wordt geëxperimenteerd met de positie van de observator ten opzichte van de spiegel (verschillende standpunten). In alle gevallen hebben we geprobeerd om de kinderen te laten vertellen hoe het kijken met behulp van de spiegels of vanuit een fototoestel gezien eruit ziet. In feite hebben we daarmee geprobeerd om het redeneren de richting op te sturen van het meetkundige begrip kijklijn.

Lessen

Je kunt met een spiegel 'de cirkel rondmaken'. Leerlingen ontdekken in deze activiteit hoe ze met twee spiegeltjes een volledige 'cirkel' kunnen maken uit een driehoek. Ze kleuren op het werkblad één driehoek (taartpunt) in en vervolgens kleuren ze de overige punten volgens het patroon dat met de spiegels zichtbaar wordt. Deze activiteit was onderdeel van het boek van de Grote Rekendag 2007.

Computerspelletjes

Op het RekenWeb staat een spel Spiegeltekeningen waarmee je een tekening kunt spiegelen door de spiegel ergens op de tekening te plaatsen.
Verder zijn er ook spelletjes beschikbaar waarbij je bijvoorbeeld een Laserlicht moet richten, zodat je een bepaald doel kunt raken. Zie bijvoorbeeld Max Connect. Spelenderwijs leer je ook iets over de hoeken (de hoek waaronder je het licht in en uit laat gaan).


Voorbeelden

Nog meer
voorbeelden




Copyright 2012-2013 / Centrum voor Onderwijs en Leren / Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek Midden Nederland / Freudenthal Instituut / Universiteit Utrecht