vraag | We merken dat de deelnemers het meeste moeite hebben met vermenigvuldigen en delen. We vroegen ons af of er bepaalde methodes is ‘de handel’ zijn die ons kunnen ondersteunen. Wij hebben geen idee wat gaat werken en hoop dat je ons kunt adviseren. | |
antwoord |
Oefeningen met vermenigvuldigen en delen zijn er in overvloed, maar de vraag is eigenlijk meer: wat wil je dat ze daarvan leren en waarom?
|
vraag | Wat verstaan jullie onder gecijferdheid? | |
antwoord |
Gecijferdheid kan globaal gesproken beschreven worden als het vermogen om op passende wijze met getallen en getalsmatige gegevens om te gaan. Meer concreet kunnen we zeggen dat iemand die gecijferd is, beschikt over kennis en vaardigheden die getypeerd kunnen worden in de volgende opsomming: - men kan persoonlijke betekenis geven aan getallen en bewerkingen ermee, - men ziet interne en externe structuur van getallen en maakt daar strategisch gebruik van, - men rekent veel uit het hoofd en volgt dan een 'natuurlijke aanpak', - men beschikt over handige modellen ter ondersteuning van het rekenen, en - er wordt gepast gebruik gemaakt van hulpmiddelen zoals de zakrekenmachine. Zie www.wiskundeonderwijs.nl |
vraag | ||
antwoord | ik heb nog geen antwoord |
vraag | ||
antwoord | ik heb nog geen antwoord |
vraag | ||
antwoord | ik heb nog geen antwoord |