| Home | |
Opleiding rekenen voor docenten met een ambitie |
Enkele onderzoeken en gerelateerde portfolios |
Aan de deelnemers van de opleiding wordt gevraagd om in kleine groepjes een onderzoek op te zetten en uit te voeren in de eigen (les)praktijk. In de afrondende zevende bijeenkomst van het eerste jaar presenteert elke groep de opzet en resultaten van het onderzoek. Het streven is daarnaast om elk onderzoek in de vorm van een artikel (digitaal) te publiceren in een van de (Nederlandstalige) vaktijdschriften (denk bijvoorbeeld aan Volgens Bartjens). Op deze wijze wordt ‘good practice’ beschikbaar gemaakt voor de praktijk. | Hieronder een overzicht (sinds 2013) van 73 voorbeelden van praktijkonderzoek die uitgevoerd zijn in het kader van de opleiding rekenen mbo. Van enkele onderzoeken is ook de achtergrondinformatie beschikbaar. Voor een algemeen artikel zie: Jonker, V., Wijers, M., Stelwagen, R., & Munk, F. (2014). Een opgeleide rekendocent; Praktijkonderzoek rekenen in het mbo. Volgens Bartjens, 33(5). |
Praktijkonderzoeken rekenen mbo |
|
2016 | Akkerman, S., Lagrand, J. Groep 18, Nova College 3 | Online of boek
|
2015 | Alfounti, F., Knook, J. Da Vinci College Groep 12, Davinci College | Rekenen plaatsen in een beroepscontext
|
2015 | Baaij, J., Smulders, H., Mes, C. Scalda Groep 11, Scalda College | Singapore Rekenen
|
2014 | Beitler, F., Waart, C. de, With, M. de ROC Midden Nederland Groep 4, ROC MN | Differentieren met activerende werkvormen
|
2014 | Besten, R. den, Dongen, F. van, Vernooij, A. ROC Midden Nederland Groep 4, ROC MN | Verschillen tussen toetsen
|
2016 | Bouyaddou, M., Koeleveld, E., Huigen-Nienhuis, M. Nova College Groep 8, Nova College 2 | Motivatie
|
2015 | Bouzia, M., Fortgens, E., Hamelink, T., Stoute, K. Nova College Groep 6, Nova College 1 | Inzet van concrete materialen
|
2016 | Brattinga, D., Peeters - de Vries, M., Sluijs, M. van der, Stitou, H. Groep 18, Nova College 3 | Het stellen van vragen
|
2015 | Bruin, L. de, Castenmiller, M. ROC ID College Groep 5, ID College 1 | Rol van de context
|
2015 | Cakir, H., Klomp, W. ID College Groep 5, ID College 1 | Verschillen tussen toetsen
|
2015 | Claessens, I., Sluijsmans, E. Sint Lucas Groep 7, Landelijke groep 3 | Rekenopdrachten ontleend aan de beroepspraktijk
|
2014 | Dirne-Tournoij, R., Wal, F. van der, Vogels, I. summa college Eindhoven Groep 3, Summa College 1 | Centrale begrippen voor rekenen
|
2015 | Driessen, M., Kilsdonk, E. van, Dingelstad, T., Kocken, W. Summa College Groep 10, Summa College 2 | Website met bronnen voor rekenen
|
2014 | Edelenbosch, G., Gieteling, D., Riewald, R. ROC Midden Nederland Groep 4, ROC MN | Omrekenen van maten en gewichten
|
2015 | Eijndhoven, P. van, Laven, I., Rousseau, M. ROC van Twente Groep 7, Landelijke groep 3 | Rol van video
|
2015 | Elshot, E., Kamp, B., Leek, D. Nova College Groep 6, Nova College 1 | Didactische methodieken bij aanpak rekenproblemen met getallen
|
2015 | Frissen, P. Summa College Groep 10, Summa College 2 | Inzicht in rekenen
|
2013 | Galesloot, H., Dijk, I. van ROC Midden Nederland Groep 1, Landelijke groep 1 | Zomercursus rekenen
|
2015 | Gelderblom, L., Pullen, R. Da Vinci College Groep 12, Davinci College | Voorspellende waarde domeintoets Deviant op Examen-score
|
2014 | Golbach, B., Cornet, R., Buitenhuis, H. MBO Amersfoort Groep 2, Landelijke groep 2 | In de rekenles of in vaktheorieles?
|
2015 | Helder, G. van den, Smit, F., Graaf, R. de ID College Groep 9, ID College 2 | De rol van concrete materialen en praktische opdrachten
|
2014 | Hofstede, A., Creemers, M., Haas, M. Summa College Groep 3, Summa College 1 | Motivatie bij verbanden
|
2013 | Hoogenboezem, M., Hoek, H. van der ROC Midden Nederland Groep 1, Landelijke groep 1 | Authentiek toetsen
|
2013 | Hooij, J., Bon, L. van Nova College Haarlem Groep 1, Landelijke groep 1 | Gebruik verhoudingstabel
|
2015 | Hordijk, C., Konak-Tan, T. Da Vinci College Groep 12, Davinci College | Meetkunde en taal in Entree
|
2015 | Huisman, H., Ven, J. van der Da Vinci College Groep 12, Davinci College | Aandacht besteden aan het begrip inhoud
|
2013 | Impelen, T. van, Constancia, N., Clignett, J., Galen, M. van MBO Utrecht Groep 1, Landelijke groep 1 | Leerstijlen en actieve werkvormen
|
2016 | Kalverda, L., Woensel, C. van Groep 18, Nova College 3 | Concreet werken met getallen en maten
|
2015 | Kirkels, H., Peeters, G. Summa College Groep 10, Summa College 2 | Rekenen van de basisschool
|
2014 | Klauw, M. van der ROC TOP Groep 2, Landelijke groep 2 | Vlak voor de eindtoets
|
2016 | Korkmaz, B., Silver, A. Groep 18, Nova College 3 | Meten in de beroepspraktijk
|
2016 | Kroskinski, K. Groep 18, Nova College 3 | Omgaan met verschillen
|
2015 | Kruiver, M., Philippi, M., Paassen, L. van, Kolk-Wiersma, M. van der Groep 7, Landelijke groep 3 | Activerende werkvormen voor differentiatie
|
2015 | Kwaak, S. van der, Staal, H., Meer, T. van der ID College Groep 9, ID College 2 | Differentiëren: convergent en divergent
|
2015 | Lagemaat, C. van de, Hogendorp, J. Da Vinci College Groep 12, Davinci College | Rekenstress
|
2016 | Liefde, M. de, Hoff, I. van ID College Groep 16, ID College Entree | Bijlesprogramma
|
2014 | Loo, F. van de, Meijer, G. ROC Midden Nederland Groep 2, Landelijke groep 2 | Werkvormen voor motivatie
|
2014 | Lucas, E., Burman-Zeggen, N., Peppelman-Jansen, I., Koster, S. Albeda College Groep 2, Landelijke groep 2 | De invloed van de thuissituatie
|
2016 | Ludwiczak, M. ROC Nova College Groep 8, Nova College 2 | Rekenplezier
|
2014 | Maden, O., Kaarsbaan, B. ROC Horizon College Groep 2, Landelijke groep 2 | De rol van ICT
|
2015 | Meppelink, B. ID College Groep 5, ID College 1 | Breuken
|
2015 | Niesing, B., Koning, L., Reabel, C. Nova College Groep 6, Nova College 1 | Actievere houding
|
2015 | Nieulant Pelkman , A., Bejiq, S., Broekema, G., Bruil, E. ID College Groep 9, ID College 2 | Maatjesrekenen
|
2015 | Nieuwmegen, M. van, Wessels, F., Wijk, R. van Nova College Groep 6, Nova College 1 | Rol van een beroepsgerichte context
|
2015 | Oosterwijck, A. van, Jansen, D., Knabben, M., Lieshout, F. van Summa College Groep 10, Summa College 2 | Eilandjes
|
2016 | Panday, A., Onbag, D., Edel, K. den, Baltus, M. ID College Groep 16, ID College Entree | Spiekbriefjes
|
Passenier, C., Lijcke, H. van der Scalda College Groep 14, Scalda College 2 | 6E model
| |
2015 | Peels, K., Baanioui, M. Summa College Groep 10, Summa College 2 | Werkvormen niveau 2
|
2015 | Platzbeecker, R. Summa College Groep 10, Summa College 2 | ffTrainen
|
2014 | Ploegers, D. ROC Midden Nederland Groep 4, ROC MN | Positie rekenen binnen mbo
|
2015 | Reynen, F.,Leeuw, B. de,Wieringa-Witte, A.,Stallaaert, A. Groep 11, Scalda College | Rekenen gerelateerd aan de beroepspraktijk
|
2015 | Rood, M., Koppen, M. van, Zinhagel, F. Groene Welle Groep 7, Landelijke groep 3 | Rekenangst
|
2014 | Sanders, C., Kreetz, N., Dekker, H. ROC Midden Nederland Groep 4, ROC MN | Aanpakschema drieslagmodel
|
2015 | Schakel, M. Da Vinci College Groep 12, Davinci College | Beter rekenen door te tekenen
|
2015 | Schie, S. van, Camkiran, D., Wubben, A. ID College Groep 5, ID College 1 | Rol van de context
|
2014 | Schuurkes, H., Kuijpers, H., Meijer-van Roon, E. summa zorg Groep 3, Summa College 1 | Werken met een uitwerkvel
|
2013 | Senden-Offermans, M. Summa College Groep 1, Landelijke groep 1 | Bewegingsonderwijs
|
2015 | Siebring-de Leeuw, E., Nooren, M., Witvliet, M. ID College Groep 5, ID College 1 | Activerende werkvormen en lesopbouw
|
2015 | Sinke, O., Hermens, M. Scalda Groep 11, Scalda College | Rol van de context
|
2016 | Slofstra, E., Schoneveld, M. van, Boswinkel-Muntjewerf, J., Elferen, A. van, Meijers, J., Boulahri, S., Waaldijk, J. ID College Groep 16, ID College Entree | Entreeopleiding ID College
|
2016 | Spaans, I., Plugge-Beurskens, E. ID College Groep 16, ID College Entree | Examentraining aanbieden in de vorm van workshops
|
2013 | Spoel, C. van der, Slamet, S., Akbaydogan, M. Albeda College Groep 1, Landelijke groep 1 | Taalvaardigheid wel of niet bepalend voor rekenniveau
|
2014 | Tacken-Slangen, J., Hengst, D., Euwema, J. MBO Amersfoort Groep 2, Landelijke groep 2 | Gebruik van praktijkvoorbeelden
|
2016 | Thomassen-Pintilie, I., Giebels, B. Nova College Groep 8, Nova College 2 | Koppeling met beroepsgerichte vakken
|
2015 | Veerdonk, T. van de, Seme, S. Da Vinci College Groep 12, Davinci College | Staartdeling & hapmethode
|
2014 | Veggelers, M., Alfonso, B. ROC Midden Nederland Groep 4, ROC MN | Gebruik social media software
|
2015 | Vijfeijke, K. van de, Maria, K., Kruijssen, P. Summa College Groep 10, Summa College 2 | Examentraining
|
2014 | Weber, G. ROC Arcus Groep 3, Summa College 1 | Relatie met verpleegkundig rekenen
|
2014 | Westerlaken, J., Elbers, H. Rijn IJssel Groep 2, Landelijke groep 2 | Werkvormen voor motivatieverhoging
|
2015 | Wijfje, J., Medan-Sagadin, A., Ramlochan, V. ID College Groep 5, ID College 1 | Meten/meetkunde
|
2014 | Wolf, M., Smits, H., Oirschot, M. van Summa College Groep 3, Summa College 1 | Lesorganisatie
|
2015 | Zijdel, M., Ewals, I. ROC De Leijgraaf Groep 7, Landelijke groep 3 | Rekenondersteuningsmaterialen
|
2014 | Zwerts, T., Veldhuizen, J. Summa College Groep 3, Summa College 1 | Direct met voorbeeldexamens werken of met het boek
|