| Home | |
Opleiding rekenen voor docenten met een ambitie |
Enkele onderzoeken en gerelateerde portfolios |
Aan de deelnemers van de opleiding wordt gevraagd om in kleine groepjes een onderzoek op te zetten en uit te voeren in de eigen (les)praktijk. In de afrondende zevende bijeenkomst van het eerste jaar presenteert elke groep de opzet en resultaten van het onderzoek. Het streven is daarnaast om elk onderzoek in de vorm van een artikel (digitaal) te publiceren in een van de (Nederlandstalige) vaktijdschriften (denk bijvoorbeeld aan Volgens Bartjens). Op deze wijze wordt ‘good practice’ beschikbaar gemaakt voor de praktijk. | Hieronder een overzicht (sinds 2013) van 73 voorbeelden van praktijkonderzoek die uitgevoerd zijn in het kader van de opleiding rekenen mbo. Van enkele onderzoeken is ook de achtergrondinformatie beschikbaar. Voor een algemeen artikel zie: Jonker, V., Wijers, M., Stelwagen, R., & Munk, F. (2014). Een opgeleide rekendocent; Praktijkonderzoek rekenen in het mbo. Volgens Bartjens, 33(5). |
Praktijkonderzoeken rekenen mbo |
|
2013 | Hooij, J., Bon, L. van Nova College Haarlem Groep 1, Landelijke groep 1 | Gebruik verhoudingstabel
|
2013 | Spoel, C. van der, Slamet, S., Akbaydogan, M. Albeda College Groep 1, Landelijke groep 1 | Taalvaardigheid wel of niet bepalend voor rekenniveau
|
2013 | Senden-Offermans, M. Summa College Groep 1, Landelijke groep 1 | Bewegingsonderwijs
|
2013 | Hoogenboezem, M., Hoek, H. van der ROC Midden Nederland Groep 1, Landelijke groep 1 | Authentiek toetsen
|
2013 | Impelen, T. van, Constancia, N., Clignett, J., Galen, M. van MBO Utrecht Groep 1, Landelijke groep 1 | Leerstijlen en actieve werkvormen
|
2013 | Galesloot, H., Dijk, I. van ROC Midden Nederland Groep 1, Landelijke groep 1 | Zomercursus rekenen
|
2015 | Kirkels, H., Peeters, G. Summa College Groep 10, Summa College 2 | Rekenen van de basisschool
|
2015 | Driessen, M., Kilsdonk, E. van, Dingelstad, T., Kocken, W. Summa College Groep 10, Summa College 2 | Website met bronnen voor rekenen
|
2015 | Platzbeecker, R. Summa College Groep 10, Summa College 2 | ffTrainen
|
2015 | Oosterwijck, A. van, Jansen, D., Knabben, M., Lieshout, F. van Summa College Groep 10, Summa College 2 | Eilandjes
|
2015 | Frissen, P. Summa College Groep 10, Summa College 2 | Inzicht in rekenen
|
2015 | Peels, K., Baanioui, M. Summa College Groep 10, Summa College 2 | Werkvormen niveau 2
|
2015 | Vijfeijke, K. van de, Maria, K., Kruijssen, P. Summa College Groep 10, Summa College 2 | Examentraining
|
2015 | Baaij, J., Smulders, H., Mes, C. Scalda Groep 11, Scalda College | Singapore Rekenen
|
2015 | Sinke, O., Hermens, M. Scalda Groep 11, Scalda College | Rol van de context
|
2015 | Reynen, F.,Leeuw, B. de,Wieringa-Witte, A.,Stallaaert, A. Groep 11, Scalda College | Rekenen gerelateerd aan de beroepspraktijk
|
2015 | Hordijk, C., Konak-Tan, T. Da Vinci College Groep 12, Davinci College | Meetkunde en taal in Entree
|
2015 | Alfounti, F., Knook, J. Da Vinci College Groep 12, Davinci College | Rekenen plaatsen in een beroepscontext
|
2015 | Huisman, H., Ven, J. van der Da Vinci College Groep 12, Davinci College | Aandacht besteden aan het begrip inhoud
|
2015 | Gelderblom, L., Pullen, R. Da Vinci College Groep 12, Davinci College | Voorspellende waarde domeintoets Deviant op Examen-score
|
2015 | Lagemaat, C. van de, Hogendorp, J. Da Vinci College Groep 12, Davinci College | Rekenstress
|
2015 | Veerdonk, T. van de, Seme, S. Da Vinci College Groep 12, Davinci College | Staartdeling & hapmethode
|
2015 | Schakel, M. Da Vinci College Groep 12, Davinci College | Beter rekenen door te tekenen
|
Passenier, C., Lijcke, H. van der Scalda College Groep 14, Scalda College 2 | 6E model
| |
2016 | Panday, A., Onbag, D., Edel, K. den, Baltus, M. ID College Groep 16, ID College Entree | Spiekbriefjes
|
2016 | Slofstra, E., Schoneveld, M. van, Boswinkel-Muntjewerf, J., Elferen, A. van, Meijers, J., Boulahri, S., Waaldijk, J. ID College Groep 16, ID College Entree | Entreeopleiding ID College
|
2016 | Spaans, I., Plugge-Beurskens, E. ID College Groep 16, ID College Entree | Examentraining aanbieden in de vorm van workshops
|
2016 | Liefde, M. de, Hoff, I. van ID College Groep 16, ID College Entree | Bijlesprogramma
|
2016 | Kalverda, L., Woensel, C. van Groep 18, Nova College 3 | Concreet werken met getallen en maten
|
2016 | Korkmaz, B., Silver, A. Groep 18, Nova College 3 | Meten in de beroepspraktijk
|
2016 | Brattinga, D., Peeters - de Vries, M., Sluijs, M. van der, Stitou, H. Groep 18, Nova College 3 | Het stellen van vragen
|
2016 | Akkerman, S., Lagrand, J. Groep 18, Nova College 3 | Online of boek
|
2016 | Kroskinski, K. Groep 18, Nova College 3 | Omgaan met verschillen
|
2014 | Tacken-Slangen, J., Hengst, D., Euwema, J. MBO Amersfoort Groep 2, Landelijke groep 2 | Gebruik van praktijkvoorbeelden
|
2014 | Lucas, E., Burman-Zeggen, N., Peppelman-Jansen, I., Koster, S. Albeda College Groep 2, Landelijke groep 2 | De invloed van de thuissituatie
|
2014 | Maden, O., Kaarsbaan, B. ROC Horizon College Groep 2, Landelijke groep 2 | De rol van ICT
|
2014 | Westerlaken, J., Elbers, H. Rijn IJssel Groep 2, Landelijke groep 2 | Werkvormen voor motivatieverhoging
|
2014 | Loo, F. van de, Meijer, G. ROC Midden Nederland Groep 2, Landelijke groep 2 | Werkvormen voor motivatie
|
2014 | Golbach, B., Cornet, R., Buitenhuis, H. MBO Amersfoort Groep 2, Landelijke groep 2 | In de rekenles of in vaktheorieles?
|
2014 | Klauw, M. van der ROC TOP Groep 2, Landelijke groep 2 | Vlak voor de eindtoets
|
2014 | Weber, G. ROC Arcus Groep 3, Summa College 1 | Relatie met verpleegkundig rekenen
|
2014 | Dirne-Tournoij, R., Wal, F. van der, Vogels, I. summa college Eindhoven Groep 3, Summa College 1 | Centrale begrippen voor rekenen
|
2014 | Wolf, M., Smits, H., Oirschot, M. van Summa College Groep 3, Summa College 1 | Lesorganisatie
|
2014 | Hofstede, A., Creemers, M., Haas, M. Summa College Groep 3, Summa College 1 | Motivatie bij verbanden
|
2014 | Zwerts, T., Veldhuizen, J. Summa College Groep 3, Summa College 1 | Direct met voorbeeldexamens werken of met het boek
|
2014 | Schuurkes, H., Kuijpers, H., Meijer-van Roon, E. summa zorg Groep 3, Summa College 1 | Werken met een uitwerkvel
|
2014 | Beitler, F., Waart, C. de, With, M. de ROC Midden Nederland Groep 4, ROC MN | Differentieren met activerende werkvormen
|
2014 | Veggelers, M., Alfonso, B. ROC Midden Nederland Groep 4, ROC MN | Gebruik social media software
|
2014 | Besten, R. den, Dongen, F. van, Vernooij, A. ROC Midden Nederland Groep 4, ROC MN | Verschillen tussen toetsen
|
2014 | Sanders, C., Kreetz, N., Dekker, H. ROC Midden Nederland Groep 4, ROC MN | Aanpakschema drieslagmodel
|
2014 | Edelenbosch, G., Gieteling, D., Riewald, R. ROC Midden Nederland Groep 4, ROC MN | Omrekenen van maten en gewichten
|
2014 | Ploegers, D. ROC Midden Nederland Groep 4, ROC MN | Positie rekenen binnen mbo
|
2015 | Wijfje, J., Medan-Sagadin, A., Ramlochan, V. ID College Groep 5, ID College 1 | Meten/meetkunde
|
2015 | Schie, S. van, Camkiran, D., Wubben, A. ID College Groep 5, ID College 1 | Rol van de context
|
2015 | Meppelink, B. ID College Groep 5, ID College 1 | Breuken
|
2015 | Bruin, L. de, Castenmiller, M. ROC ID College Groep 5, ID College 1 | Rol van de context
|
2015 | Siebring-de Leeuw, E., Nooren, M., Witvliet, M. ID College Groep 5, ID College 1 | Activerende werkvormen en lesopbouw
|
2015 | Cakir, H., Klomp, W. ID College Groep 5, ID College 1 | Verschillen tussen toetsen
|
2015 | Niesing, B., Koning, L., Reabel, C. Nova College Groep 6, Nova College 1 | Actievere houding
|
2015 | Elshot, E., Kamp, B., Leek, D. Nova College Groep 6, Nova College 1 | Didactische methodieken bij aanpak rekenproblemen met getallen
|
2015 | Nieuwmegen, M. van, Wessels, F., Wijk, R. van Nova College Groep 6, Nova College 1 | Rol van een beroepsgerichte context
|
2015 | Bouzia, M., Fortgens, E., Hamelink, T., Stoute, K. Nova College Groep 6, Nova College 1 | Inzet van concrete materialen
|
2015 | Claessens, I., Sluijsmans, E. Sint Lucas Groep 7, Landelijke groep 3 | Rekenopdrachten ontleend aan de beroepspraktijk
|
2015 | Zijdel, M., Ewals, I. ROC De Leijgraaf Groep 7, Landelijke groep 3 | Rekenondersteuningsmaterialen
|
2015 | Eijndhoven, P. van, Laven, I., Rousseau, M. ROC van Twente Groep 7, Landelijke groep 3 | Rol van video
|
2015 | Kruiver, M., Philippi, M., Paassen, L. van, Kolk-Wiersma, M. van der Groep 7, Landelijke groep 3 | Activerende werkvormen voor differentiatie
|
2015 | Rood, M., Koppen, M. van, Zinhagel, F. Groene Welle Groep 7, Landelijke groep 3 | Rekenangst
|
2016 | Thomassen-Pintilie, I., Giebels, B. Nova College Groep 8, Nova College 2 | Koppeling met beroepsgerichte vakken
|
2016 | Bouyaddou, M., Koeleveld, E., Huigen-Nienhuis, M. Nova College Groep 8, Nova College 2 | Motivatie
|
2016 | Ludwiczak, M. ROC Nova College Groep 8, Nova College 2 | Rekenplezier
|
2015 | Nieulant Pelkman , A., Bejiq, S., Broekema, G., Bruil, E. ID College Groep 9, ID College 2 | Maatjesrekenen
|
2015 | Kwaak, S. van der, Staal, H., Meer, T. van der ID College Groep 9, ID College 2 | Differentiëren: convergent en divergent
|
2015 | Helder, G. van den, Smit, F., Graaf, R. de ID College Groep 9, ID College 2 | De rol van concrete materialen en praktische opdrachten
|