[an error occurred while processing this directive]
kop
| home | kop

Cursussen rekenen ROC Midden Nederland


 

Het gaat in deze cursus om het beter toerusten van rekendocenten die werken met groepen zwakke rekenaars.
Deelnemers:

  • Hebben een basisscholing op het gebied van rekenen gevolgd en tenminste twee domeinmodules waaronder in ieder geval Getallen
  • Zijn op de hoogte van de inhoud en regelgeving met betrekking tot de referentieniveaus
  • Zijn werkzaam als docent rekenen
Inhoud

Hieronder wordt de inhoud van de cursus in grote lijnen beschreven. In overleg met de deelnemers wordt hier verder vorm aan gegeven. Van de deelnemers wordt een actieve inbreng verwacht, ook in de vorm van huiswerk.

Bijeenkomst 1

29-10-2013 (14:00-17:00), Verkennen van de problematiek van zwakke rekenaars
Pdf van de eerste bijeenkomst
Aan de hand van theorie en voorbeelden komen de volgende onderwerpen aan bod: Wat zijn zwakke rekenaars? Welke kenmerken vertonen zij en welke problemen hebben zij met rekenen? Misverstanden over zwakke rekenaars. Mogelijke oorzaken van rekenproblemen en hoe kun je weerstanden overwinnen. Wat is diagnosticerend onderwijzen?

huiswerk
1. Diagnostisch gesprek met enkele leerlingen –Betekenis verlenen (verhaal – plaatje - strategie), Verbinden –Afpellen, Waar zit het probleem? Wat kun je doen? Let op: Tijd geven 2. Methode meenemen (we gaan schrappen) evt.: Artikel(en) lezen over vertaalcirkel Diagnostisch gesprek met enkele lln Betekenis verlenen (verhaal – plaatje - strategie) Verbinden Afpellen Waar zit het probleem? Wat kun je doen? Let op: Tijd geven Methode meenemen

Bijeenkomst 2

12-11-2013 (14:00-17:00), Leerlijnen, aanpak en didactiek
Pdf van tweede bijeenkomst

In deze bijeenkomst staat de praktijk centraal: Hoe help je zwakke rekenaars verder? Hoe kom je er als docent achter wat een deelnemer wel en niet kan; wat kun je achterhalen uit werk van deelnemers en/of een gesprek erover? Wat kun je doen om de overgang van 1F naar 2F soepel te laten verlopen, welke inhouden zijn het meest van belang voor de doorgaande lijn? Hoe kun je materialen aanpassen en geschikt maken? Cursisten gaan aan het werk met het uitzetten van leerlijnen en het maken van keuzes in het lesmateriaal.


Copyright 2013 Freudenthal instituut
[an error occurred while processing this directive]