Rekenen(200 uur)
Samenvatting
Inhoud
Toelatingseisen
Checklist competentie
Studiebelasting
Bijeenkomsten
Download
Literatuur
Profiel opleider


Bijeenkomsten
  1. Introductie
    • Kennismaking
    • De module: verwachtingen en competenties
    • Beelden van rekenen
    • Praktijksituaties en functioneel rekenen
  2. Functioneel rekenen en de doelgroep
    • Terugblik gesprek met leerder
    • Doelgroep en rekenen: profielen van leerders
    • Kaders voor rekenen in de VE
  3. Didactiek van functioneel rekenen
    • Ontwerpen betekenisvolle rekentaken
    • Didactische uitgangspunten en modellen bij functioneel rekenen
  4. Leerteams en onderzoek
    • Pitches over praktijkervaringen
    • Samenstellen leerteams en afspraken over onderwerp en spelregels
  5. Leerlijnen in de praktijk: Taal en rekenen in samenhang
    • Taal en rekenen in de praktijk
    • Samenhang taal en rekenen (theorie)
    • Tijd voor leerteams: verwerken feedback op plan van aanpak
  6. Leerlijnen in de praktijk: meetkunde en ICT
    • Meetkunde: dagelijkse praktijk, ontwerpen en didactiek
    • ICT bij meetkunde
    • Tijd voor leerteams
  7. Rekenproblemen, rekenangst en mindset
    • Achtergrond bij rekenproblemen en rekenangst
    • Aanpak rekenproblemen en rekenangst
    • Rekengesprekken
    • Tijd voor leerteams
  8. Leerlijnen in de praktijk: meten
    • Terugblik rekengesprek en casusbeschrijving
    • Meten in de praktijk
    • Didactiek van meten en een activiteit ontwerpen
    • Tijd voor leerteams
  9. Leerlijnen in de praktijk: getallen en bewerkingen
    • Praktijksituaties: getallen overal
    • Domein getallen van basisonderwijs naar VE (leerlijn)
    • Didactiek en inhoud in de VE (keuzes, rm)
  10. Adaptieve hulp en internationaal perspectief
    • Scaffolding
    • Vragen stellen
    • Rekenvaktaal en dagelijkse taal.
  11. Leerlijnen in de praktijk: verhoudingsproblemen oplossen
    • Verhoudingen in de praktijk: alledaagse situaties en taal
    • Didactiek: Rekenmodellen (strook, getallenlijn, verhoudingstabel) en oplossingsstrategieën.
  12. Leerlijnen in de praktijk: procentenproblemen oplossen
    • Procenten in de praktijk
    • Didactiek: Rekenmodellen (strook, getallenlijn, verhoudingstabel) en oplossingsstrategieën.
  13. Leermaterialen
    • Uitwisselen ervaringen met leermaterialen
    • Analyseren opbouw, didactiek, leerlijnen in materiaal
    • Selecteren van materialen passen bij cursistenprofiel
  14. Feedback, monitoring, toetsing en beoordeling
    • Nut en noodzaak van toetsing
    • Diverse vormen en functies van toetsen
    • Bepalen voortgang -> diverse instrumenten op bruikbaarheid beoordelen.
    • Rubrics bij leerlijnen (uit handreiking standaarden en eindtermen)
  15. Afsluiting
    • Terugblik op ontwikkeling en leeropbrengst: theorie en praktijk
    • Vooruitblik naar 'zelfstandig leren in de praktijk'
    • Evaluatie module

Een gedetailleerde beschrijving van de bijeenkomsten wordt gegeven in de handleiding (zie Download)