Wiskunde en kunst
Voor sommige wiskundigen is goede wiskunde geen wetenschap
maar kunst. Cardano noemde in 1545 zijn innovatieve algebra Ars Magna
ofwel `de grote kunst' en Stevin had het over `wiskonst'. Voor sommige
kunstenaars is wiskunde een inspiratiebron, iets waar je een kunstwerk
over maakt. Dan zijn er die de wiskunde zien als een hulpmiddel om kunst
te maken. Ze componeren er hun werken mee (muziek of niet). En iedereen
mag natuurlijk wiskunde gebruiken om kunst te analyseren.
De verhouding tussen wiskunde en kunst is spannend en soms gespannen (want
niet alle schilders laten zich de regels van het lineair perspectief voorschrijven).
Wiskundige torens en vormveranderingen
Ir. Ton Konings
APS, Utrecht en ILS, Nijmegen
vrijdag 14.00-15.30 uur (90 minuten, maximaal
25 deelnemers)
herhaling: zaterdag 9.15-11.00 uur De werkgroep
bestaat uit drie onderdelen:
- Een presentatie over een aantal torenvormige wiskunstige bouwsels:
de Toren van Snelson, een aantal objecten van Alfons Kunen, ...
Een presentatie van een project dat in een 3 vwo-klas is uitgevoerd,
maar ook bruikbaar is als praktische opdracht in 4 en 5 havo. In
dat project bouwden de leerlingen de torens uit nevenstaand plaatje.
Wiskundige stof daarbij is: aanzichten, bouwplaten, Pythagoras in
de ruimte. Die blijkt in deze context met weinig structurering een
behoorlijk beroep te doen op ruimtelijk inzicht.
- Hierna werken de deelnemers aan praktische opdrachten waarbij
alle `leerlingen' elk een ander object maken van een reeks. In zo'n
reeks verandert bijvoorbeeld een kubus in een piramide. Dit leidt
tot één gezamelijk `kunstwerk'. Dit idee is door de
keuze van de vormverandering en de mate van structurering op alle
niveaus van het voortgezet onderwijs uitvoerbaar. Er wordt gezorgd
voor karton, snijmesjes, linialen, lijm potlood, papier. Wilt u
zelf een rekenmachine meebrengen?
Het resultaat wordt tentoongesteld aan de deelnemers
van de NWD.
Wiskunde en kunst in vier kwadraten: gevoel, ratio,
illusie en werkelijkheid
Henk Ovink
Adviseur Strategie & Proces, Royal Hasking, Den Haag
vrijdag 14.45-15.30 uur
Wiskunde en kunst verhouden zich tot elkaar. Soms zichtbaar,
ervaarbaar, soms in de achterliggende gedachten van de kunstenaar.
Soms alleen gevoelsmatig voor de maker en soms alleen zichtbaar voor
de beschouwer. Deze relatie tussen maker en beschouwer, wiskunde en
kunst wil ik bediscussiëren met de zaal. Na een korte introductie
waarin ik de verhouding tussen wiskunde en kunst categoriseer en toelicht,
wil ik door middel van een aantal aansprekende voorbeelden deze relatie
toetsen aan de opinie van de toehoorders, opnieuw beschouwers.
Te beginnen met het werk: een kunstwerk van eigen hand, gerealiseerd
in 1996 in opdracht van de Rijksuniversiteit Groningen. Het is mijn
verbeelding van het brachystochroon-probleem dat Johann Bernoulli
(1667-1748) in juni 1697 publiceerde.
Ik onderscheid vier verhoudingen tussen wiskunde en kunst. Van bewust
en onbewust ervaren tot bewust en onbewust gebruiken, maken. Deze
verschillende verhoudingen zijn eerst dan intrigerend wanneer de beschouwer
en de maker hiermee worden geconfronteerd. Met name de situatie waarin
de kunstenaar bewust wiskunde aan zijn werk koppelt terwijl de beschouwer
dat niet zo ervaart, en de situatie waarin de beschouwer bij zijn
kunstwerk duidelijk het gevoel heeft dat er wiskunde `achter zit'
terwijl de kunstenaar dat niet zo bedoeld heeft.
Voor de kunstenaar is deze analyse een belangrijke denkoefening, want
het verduidelijkt de verhouding van de fysieke en mentale elementen
in het artistieke proces (materie versus idee). Voor wiskundigen evenzo,
want een beeld geeft houvast, het daagt uit, vat samen, intrigeert.
Maar wat gebeurt er nu echt met de wiskunde?
Structure, movement, and counting, on the work
of Santiago Calatrava
Prof. Alexander Tzonis M.Sc.
Faculteit Bouwkunde, Technische Universiteit Delft
vrijdag 16.15-17.00 uur (lezing in het Engels)
Architect, artist, and engineer Santiago Calatrava
was born in 1951, in Valencia, Spain. Calatrava studied art and architecture
in Spain, France and Switzerland. Attracted by the mathematical rigor
of certain great works of historic architecture, Calatrava decided
to pursue post-graduate studies in civil engineering.
In 1984, Calatrava designed and build the Bach de Roda Bridge, commissioned
for the Olympic Games in Barcelona. This was the beginning of the
bridge projects that established his international reputation. Exhibitions
of Calatrava's work were first mounted in 1985, with a showing of
nine sculptures in an art gallery in Zurich. Calatrava has an architectural
and engineering office in Zurich and Paris. Using the oeuvre of Calatrava,
the lecture will show how mathematics can contribute greatly not only
in solving design problems but also enhancing creative imagination
to generate and subsequently build new unprecedented spatial arrangements.
Professor Alexander Tzonis holds the chair of Architectural
Theory and Design Methods at the University of Technology of Delft
and is Director of DKS (Design Knowledge Systems), a multi-disciplinary
research centre on Architectural Cognition.
He was educated at Yale University and taught at Harvard University
between 1967 and 1981. He has held visiting professorships at MIT,
Columbia University, the Universities of Montreal, Strasbourg, Singapore,
University of Technology Vienna, the Technion, Israel, and the College
de France.
Literatuur en bronnen
Alexander Tzonis (1999), Santiago Calatrava - The Poetics of Movement.
Universe Publishing, New York.
Puzzels, blokken en veranderbare kunst
Dr. Marc van Kreveld
Instituut voor Informatica en Informatiekunde, Universiteit Utrecht
zaterdag 9.00-10.00 uur (60 minuten)
Bij het ontwerp van nieuwe meetkundige puzzels maak
ik vaak gebruik van wiskunde en informatica. We zullen een klasse
van 2290 kubuspuzzels bekijken, analyseren hoeveel oplossingen ze
hebben, definiëren hoe moeilijk een puzzel is, en daarna de moeilijkste
puzzel van de 2290 bepalen. Daartoe gebruiken we combinatoriek, de
computer en een portie intuïtie. Naast twee van deze puzzels
zullen nog andere nieuwe meetkundige puzzels aanwezig zijn. Sommige
daarvan zijn in feite blokken waarmee mooie bouwwerken gemaakt kunnen
worden.
http://home.compaqnet.nl/~kalde063/puzzels/ned.htm
www.cs.uu.nl/~marc/composable-art
De Nacht van Newton
Aad Goddijn
Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
zaterdag 10.30-11.15 uur
Geloof er niets van, dat wiskunde en kunst harmonisch
samengaan!
Tijdens deze NWD zullen diverse kunstenaars hun bezwaren tegen de
wiskunde naar voren brengen. Uitgenodigd zijn onder andere de dichter/graficus
William Blake, de architect/schilder Theo van Doesburg, de surrealisten
Magritte en Queneau, de Middeleeuwer Dante, de veelschrijvers Goethe,
Enzensberger en Musil, de beeldhouwers Rude en Carpeaux, de Brahmaan
Dèr Mouw en tot slot Carl Frederik Hill, die in zijn jeugd
ernstig geleden heeft onder een dominant-mathematische vader.
Piet Mondriaan heeft helaas afgezegd wegens een slepend conflict met
Theo van Doesburg over, het viel te raden, de ware aard van de wiskunde.
De antipathie van deze kunstenaars, die soms diep verborgen zit onder
schijnbaar pro-mathematische drogredenen, wordt op de bijeenkomst
krachtig onderbouwd. De wiskundigen zouden een regelrechte bedreiging
vormen voor de Verbeelding in het algemeen en voor de Poëzie
van de Regenboog in het bijzonder. Ook worden wiskundigen vanuit de
artistieke sector minder aangename karaktertrekken toegedicht, waarvan
een bloedeloos rationele eenzijdigheid nog wel de minst ergerlijke
lijkt te zijn.
Newton van W. Blake
Bij William Blake kunnen Rede en Poezie absoluut niet
door één deur. Hij staat er dan ook op misverstanden rond zijn veel
geciteerde ‘The Tiger’ (Fearfull Symmetry!) te komen rechtzetten.
Ook wil hij definitief een einde maken aan de verafgoding van Newton,
die hij als de duivel beschouwt. Niet iedereen heeft dat uit bijgaand
portret begrepen, maar het was toch echt de bedoeling. De bijeenkomst
wordt opgeluisterd met cabareteske bijdragen van de komedieschrijvers
Aristophanes en Pieter Langendyk.
|