Grote Rekendag op De Windroos in Wijk bij DuurstedeDe afgelopen week zijn de kinderen op verschillende manieren bezig geweest met rekenen. Hieronder volgt een beschrijving van één van die activiteiten. De kinderen van groep 7/8 organiseerden het maken van een levende staafgrafiek. Nadat we in de klas een levend staafdiagram gemaakt hadden van een van de vragen, die gemaakt waren voor de enquête, was mijn vraag: als we een staafdiagram met de hele school willen maken, welke vraag zouden we dan moeten stellen? Regelmatig rapporteerde het groepje de plannen in de klas. Wij werden zo betrokken en konden meedenken. Tijdens de eerste rapportage vertelden de kinderen: We hebben besloten dat de kinderen moeten kiezen uit: pasta - poffertjes - pannenkoeken - pizza - patat en overig. We willen eerst in de hal aan iedereen de bedoeling vertellen. Dan zeggen wij dat bijv. de pizzakinderen mee moeten komen. Zij moeten dan hun jas aantrekken en wij brengen ze naar een plek op het plein. Fleur merkt op dat het dan erg chaotisch wordt in de hal. Dat beaamt iedereen, maar wat dan? We kunnen ze uit de klas ophalen, maar dan moeten we eerder de vraag bekend maken of ... De groep gaat er verder over stoeien en komt de volgende dag met een schitterend plan om de kinderen uit de klassen op te halen. Wel zijn hier maar liefst 15 kinderen voor nodig! Maar de bedachte organisatievorm is echt super. Waar wordt nog meer over gedacht?
![]() ![]() De grafiek voorspellenNa afloop deden we in de klas nog iets wat eigenlijk vooraf moet gebeuren: de grafiek voorspellen. Slechts vier kinderen hadden de winnaar niet goed voorspeld. Maar misschien kwam dat wel omdat achteraf voorspellen toch anders is dan vooraf. Natuurlijk kwamen er na afloop ook meer ideeën over hoe zo'n staafgrafiek beter in beeld gebracht kon worden; wat je er meer mee zou kunnen doen. En er waren ook kleuters die na afloop heel verbaasd vroegen: "Hilde, wanneer krijgen we nou patat?" Maar toch...een prachtig gezicht en een mooie afsluiting van deze Grote Rekendag. Lia Oosterwaal |