[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]

De Grote Rekendag op de 5e Montessorischool in Amsterdam

Het is hier vandaag Grote Rekendag, dat maken posters van kinderen me bij de deur al duidelijk.

Ik breng een bezoek aan groepen 3/4 en 5/6.

Leerkracht Marieke begint in haar 5/6-groep met de Weetjesquiz. Sommige kinderen vinden de vragen moeilijk, maar Marieke zegt dat dat niet erg is, 'straks hoor je de antwoorden en dan leer je weer wat'.Voor de rest van de ochtend ligt alles al klaar op een aantal tafels. Het materiaal is in kleur gekopieerd en geplastificeerd en gaat na deze ochtend de rekenkast in.

Marieke heeft groepjes gemaakt die steeds ongeveer 20 minuten aan een opdracht kunnen besteden. Het is een Montessorischool, wat betekent dat de kinderen er aan gewend zijn om zelfstandig aan de slag te gaan.

Wanneer ik bij de groepjes langsloop die het Winkelspel of het Muntenspel spelen blijkt iedereen al keurig alle spelregels te kennen.

Het geld wisselen verloopt echter soms wat chaotisch en in een groepje heeft de jongen die ook de bank beheert verdacht veel geld over aan het eind.

Geen geval van fraude, lijkt me overigens. Opvallend is dat veel kinderen al het rekenwerk in goed vertrouwen aan de bank overlaten, maar dat zal wel veranderen als de kinderen het spel vaker spelen. Ook moeten ze nog ontdekken dat je bij het Winkelspel kunt proberen om je spullen zo goedkoop mogelijk te kopen.

De opdracht rond het betalen van een bedrag van ? 2,- met respectievelijk 1, 2, 3, 4 ... munten wordt enthousiast gedaan.

Net als ik al eerder zag bij het testen van de opdrachten zien veel kinderen in het begin elk nieuw aantal munten als een probleem dat helemaal los staat van de rest. Sommige groepjes gaan op een gegeven moment echter systematischer te werk en ontdekken bijvoorbeeld dat je een munt van 20 kunt wisselen voor twee van 10 om het totale aantal munten 1 hoger te krijgen.

Het openen van de geldspelletjes op de website loopt soms mis. Blijkbaar heeft de server moeite met het grote aantal bezoekers van vanmorgen.

Ook de creatieve kant krijgt de ruimte. Er worden mooie stripverhalen getekend en een groepje kinderen legt mij de regels uit van hun nieuwe Donald-Duck-geldspel.

Ik kijk ook in andere klassen. De leerkrachten van groep 3/4 laten de leerlingen een aantal opdrachten van 5/6 doen, omdat die opdrachten hen meer aanspraken. Ik zie dus kinderen van groep 3 en 4 een menu bedenken voor vier personen en uitrekenen hoeveel geld de maaltijd kost.

Behoorlijk pittig, dat rekenen met bedragen als 1,46 en 1,99, ook als je mag afronden. Toch komen de kinderen behoorlijk ver.

Het was de eerste keer dat de school aan de Grote Rekendag meedeed. Volgens mij doen ze volgend jaar weer mee.

Frans van Galen, Freudenthal instituut

[an error occurred while processing this directive]