[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
                      

RekenWeb en de HvA

                 versie 9 november 2012

 

 

Algemeen

Op het RekenWeb staan spelletjes voor rekenen voor de basisschool (en voor de brugklas van het voortgezet onderwijs). Bij het ontwerp is gebruik gemaakt van principes van Realistisch reken-wiskunde onderwijs. Daarnaast pogen de makers van RekenWeb spelletjes aan te bieden die vanuit de gameplay motiverend zijn, een goede Flow hebben.

De opdracht voor de studenten van de opleiding CMD (communication and multimedia design) is hieronder beschreven. We hebben ook een aantal tips gedefinieerd voor het ontwerp. Tips die natuurlijk ook een rol spelen bij de uiteindelijke beoordeling.

Topspellen uit 2013

Heksenketel Willie en Co Pixel Fortress

In cursusjaar 2012-2013 is gewerkt in html5 en zijn bovenstaande spellen gepubliceerd.

Topspellen uit 2010

Rekenracer Monsterkamp Ninjario

Bovenstaande drie spellen zijn uiteindelijk geplaatst (in volgorde van huidige populariteit)


Opdracht : Ontwerp een spel voor het RekenWeb (rekenen groep 6 t/m 8 basisonderwijs, groep 5 ook mogelijk) 

 

Mogelijkheid 1: Vermenigvuldigen

Wat wil je dat een kind leert...

Het aanleren van de tafels van vermenigvuldigen speelt een belangrijke rol in groep 4/5 (aanleren) en groep 6/8 (steeds herhalen op allerlei manieren maar ook leren toepassen).

Voorbeelden:

Vijf op een rij
Het spel vraagt een som bij een uitkomst, wat het spel interessanter maakt dan andere tafelspellen. Bij hetzelfde getal kunnen meer sommen horen. Je kunt patronen zien in de uitkomsten.

Tafelgetallen
Hoort dit getal binnen de tafel?

Kikkerdisco
Bij welke tafels hoort dit getal?

Inpakmachine  
Welke vermenigvuldigingen horen bij dit getal? Mooi aan dit spel is dat de vermenigvuldiging ook via de ballen zichtbaar is.

24 spel
Snel zien welke sommen je kunt gebruiken. Daarbij moet je ook  vermenigvuldigen.

Toverboek
Hetzelfde idee, maar wisselende getallen.

Kapotte rekenmachine
Nu moet je haakjes gebruiken.

 

Mogelijkheid 2: Schatten

Wat wil je dat een kind leert ...

Kunnen schatten is belangrijk. Kinderen moeten gevoel voor getallen ontwikkelen: weten hoe groot getallen ongeveer zijn, getallen kunnen ordenen, kunnen zien of een berekening ongeveer kan kloppen.

Voorbeelden:

Plofsommen
Positie van een getal ten opzichte van andere getallen: volgorde, orde van grootte.

Boodschappen schatten
Omdat het snel gaat moet je rekenen met afgeronde getallen. Je ziet aan het eind hoe ver je van de precieze uitkomst af zit.

Vallende sommen
Je hoeft niet precies te rekenen, alleen maar te kijken of het minder dan, meer dan, of precies 100 is.

Sokken drogen
Volgorde van breuken.

Zagen met kommagetallen
Waar ligt 3,75?

 

Achtergrond

Onze website www.rekenweb.nl wordt veel bezocht. Bezoek komt vooral van kinderen uit groep 6, 7 en 8  van de basisschool, maar ook van jongere en oudere kinderen. Er zijn  scholen waar het Rekenweb een vaste plek heeft gekregen binnen de lessen, maar meestal mogen kinderen op school ‘naar het Rekenweb gaan’ als ze hun gewone rekenwerk afhebben.

Het spelaspect is altijd belangrijk op het Rekenweb. De rekenmethoden hebben hun eigen, vaak wat meer traditionele oefensoftware en daarnaast is er al een groot aanbod van rekensoftware via uitgevers als Ambrasoft. We proberen op het Rekenweb spellen aan te bieden die anders zijn.

Nieuwe spellen voor onze website zijn altijd welkom. Onze opdracht is heel open: laat je inspireren door wat er al op de website staat en maak een eigen rekenspel.

Realiseer je dat dit niet alleen betekent dat je een leuk spel moet kunnen maken, maar dat je je ook moet verdiepen in de rekeninhoud. Een zoektocht door een oud kasteel waarin de spelers briefjes met sommen tegenkomen is nog niet meteen een rekenspel. In de voorbeelden van spellen die we hierboven gaven is er altijd iets speciaals met het rekenen:

  • Niet de uitkomst wordt gevraagd, maar de vermenigvuldigsom,
  • Je kunt het plaatje gebruiken om vermenigvuldigsommen te zoeken,
  • Je moet kiezen tussen allerlei mogelijke sommen,
  • Je moet schatten in plaast van precies rekenen,
  • Je moet bedenken hoe groot een getal ongeveer is.

Tips

1. Maak geen slecht spel. Een voorbeeld van een spel dat we niet interessant vinden is Timez Attack. Het ziet er mooi uit, maar je moet gewoon een hoop losse sommetjes maken.

2. Stel je op de hoogte van de didactiek van rekenen van de basisschool. We stellen voor dat je de volgende bronnen bekijkt, zodat je weet wat er gebeurt w.b. het rekenen op de basisschool:

3. Speel een flink aantal spellen van de volgende twee verzamelingen en bedenk welke spellen jij goed vindt.

 

Verwijzingen

Artikelen

Versies van dit document

  • 20130901, update
  • 20121109, update
  • 20101114, update
  • 20101108, eerste versie
[an error occurred while processing this directive]