[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
![]() |
RekenWeb en de HvA |
versie 9 november 2012 |
Op het RekenWeb staan spelletjes voor rekenen voor de basisschool (en voor de brugklas van het voortgezet onderwijs). Bij het ontwerp is gebruik gemaakt van principes van Realistisch reken-wiskunde onderwijs. Daarnaast pogen de makers van RekenWeb spelletjes aan te bieden die vanuit de gameplay motiverend zijn, een goede Flow hebben.
De opdracht voor de studenten van de opleiding CMD (communication and multimedia design) is hieronder beschreven. We hebben ook een aantal tips gedefinieerd voor het ontwerp. Tips die natuurlijk ook een rol spelen bij de uiteindelijke beoordeling.
Topspellen uit 2013
In cursusjaar 2012-2013 is gewerkt in html5 en zijn bovenstaande spellen gepubliceerd. |
Topspellen uit 2010
Bovenstaande drie spellen zijn uiteindelijk geplaatst (in volgorde van huidige populariteit) |
Mogelijkheid 1: Vermenigvuldigen Wat wil je dat een kind leert... Het aanleren van de tafels van vermenigvuldigen speelt een belangrijke rol in groep 4/5 (aanleren) en groep 6/8 (steeds herhalen op allerlei manieren maar ook leren toepassen). Voorbeelden: Vijf op een rij Tafelgetallen Kikkerdisco Inpakmachine 24 spel Toverboek Kapotte rekenmachine |
Mogelijkheid 2: Schatten Wat wil je dat een kind leert ... Kunnen schatten is belangrijk. Kinderen moeten gevoel voor getallen ontwikkelen: weten hoe groot getallen ongeveer zijn, getallen kunnen ordenen, kunnen zien of een berekening ongeveer kan kloppen. Voorbeelden: Plofsommen Boodschappen schatten Vallende sommen Sokken drogen Zagen met kommagetallen |
Onze website www.rekenweb.nl wordt veel bezocht. Bezoek komt vooral van kinderen uit groep 6, 7 en 8 van de basisschool, maar ook van jongere en oudere kinderen. Er zijn scholen waar het Rekenweb een vaste plek heeft gekregen binnen de lessen, maar meestal mogen kinderen op school ‘naar het Rekenweb gaan’ als ze hun gewone rekenwerk afhebben.
Het spelaspect is altijd belangrijk op het Rekenweb. De rekenmethoden hebben hun eigen, vaak wat meer traditionele oefensoftware en daarnaast is er al een groot aanbod van rekensoftware via uitgevers als Ambrasoft. We proberen op het Rekenweb spellen aan te bieden die anders zijn.
Nieuwe spellen voor onze website zijn altijd welkom. Onze opdracht is heel open: laat je inspireren door wat er al op de website staat en maak een eigen rekenspel.
Realiseer je dat dit niet alleen betekent dat je een leuk spel moet kunnen maken, maar dat je je ook moet verdiepen in de rekeninhoud. Een zoektocht door een oud kasteel waarin de spelers briefjes met sommen tegenkomen is nog niet meteen een rekenspel. In de voorbeelden van spellen die we hierboven gaven is er altijd iets speciaals met het rekenen:
1. Maak geen slecht spel. Een voorbeeld van een spel dat we niet interessant vinden is Timez Attack. Het ziet er mooi uit, maar je moet gewoon een hoop losse sommetjes maken.
2. Stel je op de hoogte van de didactiek van rekenen van de basisschool. We stellen voor dat je de volgende bronnen bekijkt, zodat je weet wat er gebeurt w.b. het rekenen op de basisschool:
3. Speel een flink aantal spellen van de volgende twee verzamelingen en bedenk welke spellen jij goed vindt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |