RekenWeb
1 + 1 is nog altijd 2
RekenWeb voor ouders
views
Het reken- en wiskundeonderwijs is de afgelopen jaren sterk veranderd. U zult dat merken als u uw kinderen met hun huiswerk probeert te helpen, want de boeken zijn anders dan de boeken uit uw schooltijd. We hebben geprobeerd een aantal verschillen op een rijtje te zetten. Op deze website proberen we vragen die ouders hebben over het reken- en wiskundeonderwijs te beantwoorden.



Vroeger was de rekenles vooral een kwestie van trainen. Allerlei standaardsommen moesten opgelost worden volgens standaardmanieren en die manieren moesten intensief ingeoefend worden. Iedere som had zijn eigen vaste recept. Zodra kinderen een som tegenkwamen die afweek van de voorbeelden uit het boek, hadden ze een probleem: 'Die kan ik nog niet, die heb ik nog niet gehad.'

Tegenwoordig gaat het erom dat kinderen hun eigen recept bedenken. Ook met nieuwe en ongebruikelijke vraagstukken moeten ze uit de voeten kunnen. Om dat te bereiken verwerven ze in de moderne rekenles niet alleen kennis over getallen en rekenregels, maar bovendien ontwikkelen ze ook een probleemoplossende houding. Nieuwe, ongebruikelijke vraagstukken vormen een uitdaging. 'Ga maar eens kijken hoe ver je daar met je eigen ideeën mee kunt komen.'

Neem het volgende voorbeeld:
Meester Jos staat met een gewone tube tandpasta voor de klas: 'Als ik deze tube tandpasta leegknijp en ik maak een gewone streep van tandpasta, dus niet extra dik of dun, maar gewoon alsof ik mijn tanden ga poetsen, kan ik dan een streep maken die langer is dan het lokaal?' De klas is even stil, want dit is een ongebruikelijk vraagstuk. Zoiets hebben ze nog niet eerder gedaan, maar al snel komen de eerste schattingen los: 'Dat lukt makkelijk', roept de een. 'Dat gaat lang niet!' roept de ander. En zo klinken er nog meer reacties. 'Wie heeft er nu gelijk?' vraagt meester Jos.
De kinderen gaan eerst in kleine groepjes hierover nadenken en vervolgens gaan ze er in de klas met elkaar over praten. Jelle: 'Ik denk dat de klas 5 meter is, dat is 500 centimeter, dat is 500 keer tandenpoetsen. Maar met een tube tandpasta kun je nooit 500 keer tandenpoetsen. Dat is meer dan een half jaar poetsen. Dan is die tube allang leeg. Misschien heb je wel drie tubes nodig voor de hele klas.'
Raymond: 'Ik denk dat je ongeveer 7 weken met een tube tandpasta doet. Dat is 49 dagen, dat is ongeveer 96 keer poetsen, ongeveer 96 keer een centimeter tandpasta. Volgens mij zit er ongeveer een streep van een meter in zo'n tube.' Elleke: 'Ik denk dat een tube tandpasta ongeveer 15 centimeter lang is. Er zitten denk ik, ongeveer 10 rolletjes tandpasta naast elkaar in een tube gepropt. Ik denk dat die streep ongeveer anderhalve meter lang is.' Meester Jos legt een lege vuilniszak op tafel en Eric mag de tube leegknijpen. Hij spuit twee strepen, die samen ongeveer 1 meter 60 zijn. Alle kinderen kijken triomfantelijk. Ze hadden het allemaal anders en toch allemaal goed berekend.

Ook Meester Jos is tevreden. Zijn leerlingen hebben hun kennis over maten en getallen goed gebruikt, veel eigen oplossingen bedacht, deze helder onder woorden gebracht en goed nagedacht over de waarde ervan. Er is vandaag weer veel geleerd.
RekenWeb
www.rekenweb.nl voor het basisonderwijs
WisWeb
www.wisweb.nl voor het voortgezet onderwijs
5010link
www.50tien.nl
is een vraagbaak waar ouders terecht kunnen met vragen over onderwijs

Copyright RekenWeb 2012. RekenWeb is een product van het Freudenthal instituut | Vraag stellen | RekenWeb |