Een ding is er niet veranderd in het reken-wiskundeonderwijs. Vroeger moesten de leerlingen de tafels van vermenigvuldiging uit hun hoofd leren en dat is tegenwoordig nog steeds zo. Maar de manier waarop dat gebeurt is wel sterk veranderd. Vroeger zag men de tafels als rijtjes op zichzelf staande sommetjes die eerst op volgorde en daarna door elkaar in het geheugen geprent moesent worden. Tegenwoordig gebruiken kinderen de relaties tussen de tafelsommen om ze beter te onthouden. 10 x 8 = 80 dat onthoud je zo. Vervolgens is 9 x 8 ook niet moeilijk meer, want dat is 8 minder dan 80. Als je de relaties tussen de tafelsommen kent, kun je ze beter onthouden en als je toevallig toch een tafelsom vergeten bent, kun je hem via zijn relaties weer makkelijk terugvinden. 4 x 7 vergeten? Dan neem je toch gewoon het dubbele van 2 x 7. Op een gegeven moment zijn de relaties niet meer nodig, want dan hebben de kinderen de tafels zo vaak geoefend dat ze deze zonder nadenken uit hun hoofd kennen. |
In het onderwijs worden tegenwoordig eerst uitgebreid de relaties tussen vermenigvuldigsommen verkend. Oefenen van de tafels is dus nog steeds belangrijk. Ouders kunnen hun kind helpen door af en toe eens wat sommetjes te overhoren. Het is jammer dat door de komst van de afwasmachine het samen afwassen uit de mode aan het raken is. Oefenen van de tafels kan ook via spelletjes op de computer. Post In dit programma helpen de postzegels bij redeneringen als 5 x 8 = 40, dus 6 x 8 = 48. Tafelduivel Welk getal hoort in de tafel? |
|