'Hoe staan de wijzers van de klok als Sesamstraat begint?' vraagt de juf.
Marije van vijf jaar stapt in de kring en zet de wijzers in de juiste stand.
Ze weet er ook nog bij te vertellen dat het dan zes uur is.
Ouders die deze actie gadeslaan zijn onder de indruk:
'Wat knap! Een kind van vijf jaar dat al kan klokkijken!' Maar het is helemaal niet zeker dat Marije kan klokkijken. Ze kan de tijd van Sesamstraat op de klok herkennen en ze weet ook hoe de wijzers van de klok staan als ze 's morgens naar school gaat. Die tijden heeft ze leren herkennen omdat ze betekenis voor haar hebben. | Dat weet de juf en daarom gebruikt ze die in de klas. Andere kinderen in de groep kunnen ook nog enkele andere tijden laten zien, bijvoorbeeld bedtijd of de tijd om naar zwemles te gaan. Zo leren kinderen tijden van elkaar en worden ze voorbereid op de volgende stap, die ze in groep 3 zullen gaan zetten: Hoe werkt de klok precies? Wat betekenen die grote en die kleine wijzer? Die stap kunnen kinderen makkelijk zetten als ze hun kennis van kloktijden uit het dagelijks leven kunnen gebruiken. Met de wereld in de klas wordt het leren betekenisvoller en zinvoller. |
|