RekenWeb
1 + 1 is nog altijd 2
RekenWeb voor ouders
views
Het reken- en wiskundeonderwijs is de afgelopen jaren sterk veranderd. U zult dat merken als u uw kinderen met hun huiswerk probeert te helpen, want de boeken zijn anders dan de boeken uit uw schooltijd. We hebben geprobeerd een aantal verschillen op een rijtje te zetten. Op deze website proberen we vragen die ouders hebben over het reken- en wiskundeonderwijs te beantwoorden.



Op het bord staat een rijtje sommen:

25 x 48
75 x 48
50 x 48
100 x 48
50 x 96

Zulke rijtjes hebben al eeuwenlang op allerlei borden in allerlei klaslokalen gestaan, maar toch is er een verschil tussen vroeger en nu. Vroeger zou de meester gezegd hebben: 'Monden dicht, pak je pen en ga deze sommen maken.'

Dat gaat tegenwoordig heel anders. In een moderne reken-wiskundeles vraagt de juf: 'Met welke som zouden jullie het liefste willen beginnen?' Daar is de klas het snel over eens: '100 x 48 is een makkie, want daar zet je gewoon even twee nulletjes achter.' 'En welke som zou je daarna willen doen?' vraagt de juf. De meningen zijn verdeeld. Sommige kinderen willen nu aan de eerste som beginnen, andere kiezen voor 50 x 48. De juf laat iedereen de ruimte om zijn of haar eigen favoriete som te kiezen, maar ze vraagt natuurlijk wel even om een verantwoording van ieders keuze. En ze vraagt ook aan de klas: 'Er zijn in dit rijtje twee sommen met dezelfde uitkomst. Kunnen jullie 'voorspellen' welke twee dat zijn en waarom?'
Er wordt hard nagedacht en druk overleg gepleegd. Aan het eind heeft iedereen door dat 100 x 48 dezelfde uitkomst heeft als 50 x 96. Waarom dat zo is, is moeilijk uit te leggen, maar Marieke komt een heel eind: 'Als ik honderd zakjes met 48 snoepjes heb, heb ik evenveel als 50 zakjes met 96 snoepjes. Want dan heb je gewoon steeds twee zakjes bij elkaar gestopt.' Mooi gezien, maar niet iedereen kan het volgen. De juf tekent een vergelijkbare situatie met kleinere getallen op het bord en dan wordt het voor iedereen duidelijk. 'Ga de sommen nu maar maken.' zegt de juf, maar dat hoeft al niet meer, want iedereen heeft in een oogwenk alle goede antwoorden genoteerd. In de hedendaagse rekenles wordt veel meer gepraat dan in die van vroeger.

Het voorgaande voorbeeld maakt duidelijk waarom dat zo is. Kinderen kunnen heel veel leren van elkaar. Gesprekken in grote of kleinere groepen over mogelijke aanpakken en oplossingsmanieren bieden daarvoor de kans.

Als aanleiding voor klassengesprekken kunnen kinderen eerst met het programma Kikker werken:

Kikker
RekenWeb
www.rekenweb.nl voor het basisonderwijs
WisWeb
www.wisweb.nl voor het voortgezet onderwijs
5010link
www.50tien.nl
is een vraagbaak waar ouders terecht kunnen met vragen over onderwijs

Copyright RekenWeb 2012. RekenWeb is een product van het Freudenthal instituut | Vraag stellen | RekenWeb |