[ terug ]                                            

Onderzoek

De vijfde knoop wordt gevormd door het onderzoek. Het eerste jaar zal benut worden om te komen tot het formulieren van relevante onderzoeksvragen. Deze vragen zullen worden geformuleerd door docenten, scholen, onderzoekers (onder andere van Freudenthal Instituut, SLO, CITO), ministerie van O, C en W, andere netwerken, uitgevers, enzovoort. Vragen die al direct op de voorgrond treden:

  • Hoe integreer je ICT in het onderwijs op een wijze dat er aanwijsbare leerwinst ontstaat?
  • Hoe maak je als docent beslissingen aangaande de organisatie van je les waarbij onderwijs op maat en sociale interactie voorop staan?
  • Wat zijn de specifieke mogelijkheden voor welk speciaal onderwijs voor wat betreft hoogwaardig reken/wiskundeonderwijs?
  • Hoe kan je als docent er zorg voor dragen dat de achterstand van het achterblijvers geminimaliseerd wordt?
  • Hoe kan je voorkomen dat de komst van IT leidt tot grotere verschillen in leerprestaties door een ongelijke distributie van de hardware en software?
  • Welke mix van horizontale en verticale professionalisering leidt tot een optimaal resultaat?
  • Heeft het tweelaagsprincipe van het project een duidelijk indentificeerbaar gunstig effect op het overwinnen van computervrees?