[ terug ] |
Speciaal onderwijs |
Een tweede knoop kan gevonden worden in de relatie regulier-speciaal onderwijs. Op dit
moment is er binnen het Freudenthal Instituut een project opgestart met als doel te
onderzoeken in hoeverre de realistische aanpak van nut kan zijn voor het speciaal onderwijs.
Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de op dit moment gebruikelijke aanpak niet aansluit bij
de potentiele capaciteiten van de leerlingen. Er zijn verschillende signalen dat een adaptatie
van realistische materialen tot meer succes zou kunnen leiden. (Anekdote: na een jaar realistisch
onderwijs op een school in Puerto Rico waren alle speciaal onderwijs-leerlingen gepromoveerd
tot reguliere leerlingen). Een verzoek tot honorering van een onderzoeksvraag (kortlopend onderzoek) om realistisch rekenonderwijs op zijn potentie te onderzoeken werd niet (via LPC) gehonoreerd. Aangezien deze vraag vanuit het Freudenthal Instituut werd gezien als een urgente en deze mening gedeeld wordt door een netwerk van speciaal onderwijsscholen, is er een project gestart (exploratiefase) met het doel enig licht te werpen op deze uitdagende vraag. Het project wordt gesteund door de uitgever Bekadidact. Deze tweede knoop zou in september 1998 op grotere en meer structurele schaal van start moeten gaan als onderdeel van dit project. Zowel de inbedding van een Speciaal Onderwijs project in een regulier netwerk plus de toegevoegde waarde van de Website lijken dit sub-project grote mogelijkheden te bieden. |