Nationale Rekendagen 2006 - 16 en 17 maart

Kijk eens anders aan tegen het traditionele rekenen met boek en schrift. Maar hoe dan, vraagt u zich wellicht af. Tijdens de Nationale Rekendagen doet u talloze inspirerende ideeŽn op. Kom daarom naar deze tweedaagse conferentie die het Freudenthal Instituut jaarlijks organiseert.

Hét expertisecentrum voor reken-wiskundeonderwijs en ICT praat alle leraren bij uit het (speciaal) basisonderwijs die dieper willen ingaan op rekenen-wiskunde en het reken-wiskundeonderwijs een nieuwe impuls willen geven. Natuurlijk blijft sommen maken op school onmisbaar. Maar er zijn veel meer mogelijkheden om het alledaagse rekenen en rekenen-wiskunde op school met elkaar in verbinding te brengen.

Het programma bestaat uit lezingen van deskundigen, vele interessante werkgroepen en een levendig practicum.

Uiteraard kunt u ook samen met collega's uit het hele land ervaringen en ideeŽn uitwisselen. De werkgroepen zijn gegroepeerd rond verschillende thema's, waaruit u een passende keuze kunt maken. Aan bod komen onder meer:

Realistisch rekenonderwijs

Hoe ontwerp je zelf met inbreng van de leerlingen, een rekenles rondom de tafel van 6? Op welke manier kan Excel de rekenles verrijken? En welke invloed hebben emoties op het reken- en wiskundeonderwijs?

Wiskundige wereldoriŽntatie

Wiskunde is overal om ons heen, ook al is niet iedereen zich daarvan bewust. Symmetrie is daar een spannend voorbeeld van. Of bouw eens een stevige constructie van bamboe... wat valt dan op?

Actuele ontwikkelingen
  

Spelletjes doen is voor de jongsten niet alleen leuk, maar ongemerkt ook leerzaam voor allochtone en autochtone kinderen en hun ouders. Hoe breng je dat als peuterleidster toch serieus over? En hoe zit het met de D/E-leerlingen uit groep 8? Er zijn mogelijkheden om procenten en kommagetallen ook voor hen begrijpelijk te maken.

Werkvormen

Inlichtingen

Nationale Rekendagen
Freudenthal Instituut
Meryem Tatar
Postbus 9432
3506 GK Utrecht
tel: 030-263 55 17
fax: 030-266 04 30
e-mail: rekendagen@fi.uu.nl