ga naar wisweb


Achtergrondinformatie bij Oppervlakte

Oppervlakte is ontwikkeld op het Freudenthal instituut in het Wiskie project.

Beschrijving van het spel

Oppervlakte is ontworpen voor het oefenen van het gebruik van roosters, rechthoeken en rechthoekige driehoeken bij het bepalen van oppervlakten.
Met behulp van een aantal hulpfiguren (rechthoeken en rechthoekige driehoekenen) kan het bepalen van de oppervlakte worden vereenvoudigd.
De oppervlakte van de hulpfiguren wordt namelijk berekend nadat de hoekpunten van de gewenste hulpfiguur zijn aangeklikt.
Hiermee stuurt het programma in de mogelijke oplossingsstrategieën.
Leerlingen kunnen wel zelf bepalen hoe ze de hulpfiguren gebruiken: van binnenuit de oppervlakte bepalen of van buitenaf.
Het programma neemt bij deze optie het rekenwerk voor zijn rekening, waardoor het vooral in het begin een ondersteuning kan zijn bij het ontwikkelen van een oplossingsstrategie.

Suggesties voor gebruik in de klas

Leerlingen kunnen individueel of in tweetallen werken.
Interessant bij het laten werken in tweetallen zijn vooral de gesprekken die leerlingen voeren als ze met de opgaven bezig zijn.
Deze gesprekken kunnen een startpunt zijn voor een klassikale bespreking over:

Spelen?

Wil je de applet Oppervlakte spelen, klik dan hier.