Achtergrondinformatie bij Oppervlakte
Oppervlakte is ontwikkeld op het Freudenthal instituut in het Wiskie
project.
Beschrijving van het spel
Oppervlakte is ontworpen voor het oefenen van het gebruik van roosters,
rechthoeken en rechthoekige driehoeken bij het bepalen van oppervlakten.
Met behulp van een aantal hulpfiguren (rechthoeken en rechthoekige
driehoekenen) kan het bepalen van de oppervlakte worden vereenvoudigd.
De oppervlakte van de hulpfiguren wordt namelijk berekend nadat de
hoekpunten van de gewenste hulpfiguur zijn aangeklikt.
Hiermee stuurt het programma in de mogelijke oplossingsstrategieën.
Leerlingen kunnen wel zelf bepalen hoe ze de hulpfiguren gebruiken:
van binnenuit de oppervlakte bepalen of van buitenaf.
Het programma neemt bij deze optie het rekenwerk voor zijn rekening,
waardoor het vooral in het begin een ondersteuning kan zijn bij het ontwikkelen
van een oplossingsstrategie.
Suggesties voor gebruik in de klas
Leerlingen kunnen individueel of in tweetallen werken.
Interessant bij het laten werken in tweetallen zijn vooral de gesprekken
die leerlingen voeren als ze met de opgaven bezig zijn.
Deze gesprekken kunnen een startpunt zijn voor een klassikale bespreking
over:
-
gebruikte oplossingsstrategieën, van-binnen-uit, van-buiten-af
-
leerlingen voorbeelden laten geven van hun eigen oplossingen
-
wat zijn `handige' oplossingen en hoe zie je dat in een figuur
-
waar let je op bij het kiezen van een strategie
-
zijn er nog andere `handige' oplossingsstrategieën (bijvoorbeeld hokjes
tellen)
-
kun je die strategieën altijd gebruiken, wanneer wel, wanneer niet?
-
de oppervlakte van een parallellogram, een niet-rechthoekige driehoek of
andere regelmatige veelhoeken
Spelen?
Wil je de applet Oppervlakte spelen, klik dan hier.