Leraar

Tovertouw

Lessuggestie groep 1/2

Het idee van deze les is afkomstig van een groep eerstejaars pabo-studenten van de HR&O te Rotterdam.

Benodigheden:
  • een lang en dik touw van ongeveer vijf meter.
  • een leuke verteltrant.

    De activiteit
    U vertelt in de groep, dat u 's morgens ontwaakt naast een touw. Dat is raar, heel raar. Nu blijkt dit touw een tovertouw te zijn. Je kunt het touw tot 'leven' wekken met het uitspreken van de formule:

    touw, touw, tovertouw
    wat is je buik en wat is je rug?
    touw, touw, ik zeg de woorden nu vlug:
    één stap naar achter, twee stapjes terug
    kruip er onder door en dan weer terug
    touw, touw, spreek je nou?

    Uiteraard begint het touw te spreken. U heeft aan het eind van het touw een lus gevouwen, zodat het net lijkt of het touw een kop heeft (slang-type).

    Mogelijke opdrachten:
    1. het touw wedt met de groep, dat hij langer is dan alle kinderen bij elkaar.
    2. het touw beweert, dat hij langer is dan vijf kinderen.
    3. het touw beweert, dat hij in ..... stappen aan het eind van de gang is
    4. het touw beweert, dat alle kinderen in hem kunnen staan
    5. het touw beweert, dat hij vijf keer om die dikke boom heen kan
    6. het touw beweert, dat enz.
    U kunt de opdrachten zo ver uitbreiden als u maar wilt. De bedoeling is, dat u samen met de kinderen gaat ontdekken, of de beweringen van het touw waar of niet waar zijn. Dit geeft veel wiskundige activiteiten. Uit praktijk ervaringen blijkt dat leerlingen bij oefening 2 gaan sorteren. Als je vergelijkt met de langste of de kortste kinderen uit de groep zou u een ander antwoord kunnen krijgen.

    Elke dag kunt u het touw weer even tot leven wekken. Uiteraard kan de spreuk aangepast worden aan de situatie binnen de groep of school.

    Graag horen wij uw ervaringen met het tovertouw in de klas, u kun uw reacties via de onderstaande knop aan ons doorsturen.



    Succes met het tovertouw !




  • © 1999 Freudenthal Instituut