Schateiland

Schateiland: Bediening en bedoeling

Eiland is een spel met een aantal meetkundeproblemen. Er is een eiland met drie torens waar je als het ware om heen kunt varen, waarbij de computer dan toont wat je vanaf dat punt zou zien.

Bediening

screendump

Ga je mee naar Lund om daar de schat van zeerover Zilt te zoeken? Op het eiland Lund staan drie torens die je al van heel ver kunt zien: de toren van Zilt, de vuurtoren en de toren van de kerk. De vragen in het verhaal gaan over die drie torens.

Bedoeling

Bij Schateiland gaat het om kijkmeetkunde. Opgaven als 'van welke plek is deze foto gemaakt?' komen in de reken-wiskundemethodes vrij veel voor, maar het computerprogramma heeft als voordeel dat leerlingen de plek van het bootje kunnen veranderen om te zien welke foto dat oplevert. Leerlingen kunnen dus experimenteren.
Er zijn vier opdrachten. De eerste opdracht is de vraag naar de plek van de fotograaf. De andere opdrachten zijn minder gebruikelijk.

  1. Waar is de foto gemaakt?
    De leerlingen moeten op de kaart van de zee rond Lund aangeven vanaf welke plek een bepaalde foto gemaakt is.
  2. Zilt mag ons niet zien.
    Op het scherm staat een klein bootje dat je met de muis over de zeekaart kunt slepen. De leerlingen moeten een plek kiezen waar Zilt hen niet kan zien. Hun boot kan zich verbergen achter de vuurtoren of achter de kerktoren.
  3. Wat is de hoogste toren?
    De schat ligt begraven bij de hoogste toren. Welke toren is dus het hoogst, de vuurtoren, de kerktoren of de toren van Zilt? Omdat een toren die verder weg staat kleiner lijkt is het nodig om de torens twee aan twee te vergelijken. Ga steeds even ver van die twee torens staan.
  4. Waar staat de derde toren?
    De schat blijkt niet op Lund te liggen, maar op Makken. Er is een kaart van Makken, maar daar staan maar twee torens op aangegeven. De leerlingen moeten de plek van de Platte Toren zoeken. Een goede aanpak is lijnen te trekken tussen de Platte Toren en de andere twee torens. De Platte Toren staat op het kruispunt.
Kinderen blijken Schateiland heel leuk te vinden, maar het is voor hen echt een spel. Vooral het resultaat telt, en dus verruilen ze nadenken over de opgaven nogal eens voor snel wat proberen. Dit probleem is opgelost door een tweede versie van het programma te maken die we 'Eiland Puzzels' hebben genoemd. Het is een meer schoolse taak waarin de leerlingen een aantal vragen moeten beantwoorden. Hierin komen ook opdrachten voor waarbij de verrekijker is weggehaald en die de leerlingen dus uitsluitend via redeneren kunnen oplossen.
Laat de leerlingen eerst in tweetallen het spel doen. Een of twee dagen daarna laat u ze in dezelfde tweetallen de vragen van Eiland Puzzels beantwoorden. In een klassengesprek daarna kunt u, aan de hand van die vragen, de meetkundeproblemen van Eiland nog eens gezamenlijk doorspreken.

© wisweb.nl 2003 - 2012