hieronder een deel uit een handleiding van Rekenen en Wiskunde
deel 4 (groep 6)
1. Multinational B.V. Instap in het interpreteren van tekeningen op schaal oefening in het manipuleren met grote getallen. De leerkracht vertelt dat de firma 'Multinational B.V.' een folder wil laten samenstellen waarin het internationale karakter van de firma tot uitdrukking komt. als voorbeeld geven ze aan het reclamebureau een kaartje waarin de ligging van Amsterdam als 'kloppend hart' van Europa is aangegeven (opdracht 4b, blz. 28). ![]() |
*1 Het kaartje wordt gezamenlijk besproken en al gauw worden er verschillende
schattingen gemaakt. *2 De leerkracht vraagt de leerlingen dan om (met hulp van een papieren strook) uit te zoeken hoe groot de verschillende afstanden zijn (op zo'n 100 km nauwkeurig). *3 Besteed in de nabespreking vooral aandacht aan het rekenen met 1000 als eenheid de afstand naar (Oslo) is duizend km en nog vijfhonderd km achttienhonderd km (Madrid) is 200 km minder dan tweeduizend km. |
*1 Vooral veel aandacht besteed aan het schatten v.d. afstanden
(dichtbij/verweg/dezelfde afstanden /hoeveel km?) *2 Leerlingen zelf met suggesties laten komen hoe ze de afstanden kunnen meten *3 Deze activiteit heeft zeker wat sturing nodig (zoz) |
alg. opmerking: de leerlingen hebben veel gemak van de aandacht die is besteed aan 't schatten het precies meten verloopt hierdoor volgens 'n logische opbouw en de leerlingen zijn kritisch. |
1) De afstanden op dit kaartje zijn op schaal getekend. wat is dichterbij
Moskou, Lissabon of Athene? 2) Daarna aandacht voor de schaal. dit is de eerst keer dat de leerlingen hiermee te maken krijgen. 3) Met 'n meetstrook samen aan de slag. de leerkracht zoekt samen met de leerlingen naar afstanden die 'n vervolg zijn op de afstanden die al gemeten zijn (dus: maak gebruikt van wat je al weet!) b.v Amsterdam - Warschau = 1000 km " " - Dublin = 500 km (de helft) " " - Parijs = 500 km Amsterdam - Londen = 250 km (de helft van A'dam -Parijs/Dublin) " " - Oslo = 1500 km " " - Stockholm = 1500 km enz. |
2. Afstanden Instap in het werken met schaal oefening in het manipuleren met grote getallen.
Op het bord staat een lijstje:
Rotterdam-Tokio Rotterdam-Sydney Rotterdam-Bagdad Rotterdam-Kaapstad Rotterdam-Rio de janeiro
De leerlingen nemen dit lijstje over in hun schrift. Besproken wordt nu hoe je met behulp van een globe deze afstanden zou kunnen bepalen. Opgemerkt dient te worden dat je een maat nodig hebt als je op de globe wilt gaan meten. Als de leerlingen niet zelf op het idee komen kunt u de leerlingen wijzen op de mogelijkheid de afstanden die eerder gemeten zijn te gebruiken. het is dan wel zaak een geschikte afstand als maat te nemen. In dit geval is de afstand Amsterdam-Athene geschikt die is nl 3000 km. Deze afstand wordt met een touwtje op de globe gemeten. Dit touwtje dient nu al maat bij het bepalen van de diverse afstanden vanaf Rotterdam. Gaat dat bijvoorbeeld 3 keer, dan is de bewuste afstand 3 x 3000 km.
|
Vervolg act. dag 8 Wanneer alle leerlingen hiermee klaar zijn wordt de afstandstabel besproken en worden de afstanden in een gezamenlijke activiteit op schaal ingetekend op blz. 17 van werkboek 4B. blok 4.12 8e, 9e en 10e dag ![]()
|