Globe

hieronder een deel uit een handleiding van Rekenen en Wiskunde deel 4 (groep 6)

1. Multinational B.V.
Instap in het interpreteren van tekeningen op schaal oefening in het manipuleren met grote getallen.

De leerkracht vertelt dat de firma 'Multinational B.V.' een folder wil laten samenstellen waarin het internationale karakter van de firma tot uitdrukking komt. als voorbeeld geven ze aan het reclamebureau een kaartje waarin de ligging van Amsterdam als 'kloppend hart' van Europa is aangegeven (opdracht 4b, blz. 28).

verbindingen
*1 Het kaartje wordt gezamenlijk besproken en al gauw worden er verschillende schattingen gemaakt.

*2 De leerkracht vraagt de leerlingen dan om (met hulp van een papieren strook) uit te zoeken hoe groot de verschillende afstanden zijn (op zo'n 100 km nauwkeurig).

*3 Besteed in de nabespreking vooral aandacht aan het rekenen met 1000 als eenheid de afstand naar (Oslo) is duizend km en nog vijfhonderd km achttienhonderd km (Madrid) is 200 km minder dan tweeduizend km.
*1 Vooral veel aandacht besteed aan het schatten v.d. afstanden (dichtbij/verweg/dezelfde afstanden /hoeveel km?)

*2 Leerlingen zelf met suggesties laten komen hoe ze de afstanden kunnen meten

*3 Deze activiteit heeft zeker wat sturing nodig (zoz)


alg. opmerking: de leerlingen hebben veel gemak van de aandacht die is besteed aan 't schatten het precies meten verloopt hierdoor volgens 'n logische opbouw en de leerlingen zijn kritisch.



1) De afstanden op dit kaartje zijn op schaal getekend. wat is dichterbij Moskou, Lissabon of Athene?

2) Daarna aandacht voor de schaal. dit is de eerst keer dat de leerlingen hiermee te maken krijgen.

3) Met 'n meetstrook samen aan de slag. de leerkracht zoekt samen met de leerlingen naar afstanden die 'n vervolg zijn op de afstanden die al gemeten zijn (dus: maak gebruikt van wat je al weet!)

b.v
		Amsterdam - Warschau  = 1000 km
		"       " - Dublin    =  500 km (de helft)
		"       " - Parijs    =  500 km
		Amsterdam - Londen    =  250 km (de helft van A'dam -Parijs/Dublin)
		"       " - Oslo      = 1500 km
		"	    " - Stockholm = 1500 km enz.   
	



2. Afstanden
Instap in het werken met schaal oefening in het manipuleren met grote getallen.

De leerlingen van te voren vragen globes mee te brengen naar school. Veel kinderen hebben 'n wereldbol thuis. (tip: naam onderop voet!)
Binnen twee dagen had ik zoveel globes in de klas dat de leerlingen in tweetallen aan de slag konden (geen enkel probleem dus).
De activiteit van de 7e dag had de leerlingen al behoorlijk geprikkeld.

de leerkracht herinnert aan de folder, die de firma Multinational b.v. heeft laten samenstellen met Amsterdam als kloppend hart van Europa. Nu wil de firma international b.v. ook zo'n folder met Rotterdam als centrum van de wereld daarvoor moeten eerst de afstanden van Rotterdam naar verschillende wereldsteden bepaalt worden.

Op het bord staat een lijstje:
    Rotterdam-New York
    Rotterdam-Tokio
    Rotterdam-Sydney
    Rotterdam-Bagdad
    Rotterdam-Kaapstad
    Rotterdam-Rio de janeiro

Leerlingen van groep 6 weten niet waar deze steden liggen. (hulp is hierbij nodig)


De leerlingen nemen dit lijstje over in hun schrift. Besproken wordt nu hoe je met behulp van een globe deze afstanden zou kunnen bepalen.

Opgemerkt dient te worden dat je een maat nodig hebt als je op de globe wilt gaan meten. Als de leerlingen niet zelf op het idee komen kunt u de leerlingen wijzen op de mogelijkheid de afstanden die eerder gemeten zijn te gebruiken. het is dan wel zaak een geschikte afstand als maat te nemen. In dit geval is de afstand Amsterdam-Athene geschikt die is nl 3000 km. Deze afstand wordt met een touwtje op de globe gemeten. Dit touwtje dient nu al maat bij het bepalen van de diverse afstanden vanaf Rotterdam. Gaat dat bijvoorbeeld 3 keer, dan is de bewuste afstand 3 x 3000 km.

Leerlingen zelf op ideeën laten komen. De meetstrook van de 7e dag is lastig op een ronde bol!

amsterdam en andere steden   (Gewerkt in groepjes van 4 leerlingen) Wij hebben gekozen voor deze verwerking. De leerlingen zien direct welke afstand 't langst is, 't kortst is ...
Welke afstanden ongeveer gelijk zijn.

De leerlingen waren enorm enthousiast. Alle kinderen waren ook betrokken bij de groepsactiviteit.



Vervolg act. dag 8

Wanneer alle leerlingen hiermee klaar zijn wordt de afstandstabel besproken en worden de afstanden in een gezamenlijke activiteit op schaal ingetekend op blz. 17 van werkboek 4B.

blok 4.12
8e, 9e en 10e dag
4.12
Met alle gevonden afstanden volgt nu de verwerking.
Dit bleek toch wel 'n pittge opdracht.
6000 km -> geen probleem (3x de schaal) = 3 cm
11.000 km -> bleek moeilijker (5 en half x de schaal) = 5-en-een-halve cm
Bij de nabespreking snapte iedereen 't wel.
Door 't enthousiasme van de leerlingen besloot ik om de leerlingen in de tweetallen door te laten gaan met meetactviteiten op de wereldbol: Vlieg vanaf Schiphol maar naar ... )
Achtereaf bekeken zou ik eerst de vrije meetactiviteien van de leerlingen zelf laten doen en daarna pas de verwerking w.b. blz. 17.
meisje      wereldbol
De globes die de leerlingen meebrachten waren verschillend in grootte. De leerlingen ontdekten dat de schaal ook verschillend was. (Dit gaf 'n leuke discussie...
Op 'n kleine wereldbol ...
Op 'n grote wereldbol zijn de afstanden
De leerlingen gaan in tweetallen "vliegen"over de wereld.
Zij maken hiervan verslag (dezelfde werkwijze zoals we samengedaan hebben op de 8e dag).
De schaal is duidelijk zichtbaar (rood draadje)
vliegen      meten
Aanvankelijk werd de schaal afgepast in de vliegafstand
Dus: schaal = 3000 km.
afstand= 3x schaal = 9000 km.
meten Al gauw ontdekten de leerlingen het volgende: als de schaal 3000 km = 3 cm is
meten kunnen we met de liniaal vlot en secuur te werk gaan
v.b. afstand = 21 cm.
In 21 cm zit 7 x de schaal -> dus 7 x 3000 km = 21.000 km

"He juffrouw, op onze globe is 1 cm gewoon 1000 km. Dat is makkelijk". Deze conclusie gaf ook weer gespreksstof onderling (niet alle globes waren immers even groot)
De kinderen hebben ongeveer 'n week elke dag gewerkt aan deze meetactiviteiten.

In de gang werden steeds de resultaten naast elkaar opgehangen. (Over belangstelling voor elkaarss werk: geen klagen! / geen gebrek).

Na 'n week vonden de meeste kinderen 't jammer dat we ermee stopten.