Voor wie?
Samenvatting
Onderwerp |
meten, maten;
rekenen, schatten;
getalbegrip
|
Samenvatting | De leerlingen krijgen een foto van een meisje te zien, dat over het langste zebrapad van Nederland loopt.
Het pad is ongeveer 100 meter lang. Er worden vragen gesteld als:
- in hoeveel stappen is ze ongeveer aan de overkant? en
- hoeveel witte 'strepen' zitten er in het hele pad? |
| Bedoeling
Bedoeling
De leerlingen krijgen een foto van een meisje te zien, dat over het langste zebrapad van Nederland loopt. Het pad is ongeveer 100 meter lang. Er worden vragen gesteld als:
- in hoeveel stappen is ze ongeveer aan de overkant?
- hoeveel witte 'strepen' zitten er in het hele pad?
Dit is een meet- en schat-activiteit. De interpretatie van de gegevens op de foto is de centrale wiskundige activiteit. Leerlingen moeten gevoel hebben voor de 'menselijke maat' (de stappen van het meisje) en ze moeten zich een voorstelling kunnen maken van 100 meter.
Bediening
Bediening
De foto kan voor de klas gepresenteerd worden met bijvoorbeeld een 'beamer' (een projector voor een computerscherm), zodat alle kinderen de foto goed kunnen zien.
|