 | Flat Ontwerp een parkeerterrein bij deze flat | © freudenthal instituut | 278 views | Home | |
-
schatten van afmetingen
-
interpreteren van perspectiefafbeeldingen
-
schatten van aantallen
-
geschikte aannames kiezen als gegevens voor het probleem
-
tekenen op schaal
|
|
Ontwerp een parkeerterrein bij dit gebouw en maak daarvan een tekening op schaal.
Hoeveel mensen ongeveer zouden er wonen in deze flat?
Je moet schatten. Schatten betekent niet: kies zomaar een getal. Schatten betekent: kies zelf getallen en reken daar mee.
Schrijf op hoe jullie het precies hebben gedaan.
|
Het gaat niet zozeer om het resultaat, verschillende resultaten kunnen goed zijn, maar meer om de werkwijze, de keuze van de oplossingsstrategieën, de stappen die een cursist of een groepje cursisten zet om min of meer zelfstandig tot een oplossing te komen. Eén van de mogelijke werkwijzen daarbij is het toepassen van het plan-do-review principe waarbij de cursist in een drietal fasen zich bewust wordt van de gekozen oplossingsstrategie. Uitgangspunt van dit principe is dat de cursist zichzelf de vragen stelt die hem verder kunnen helpen. voorbeelden van die vragen zijn:
Plan fase
wat is de vraag
welke gegevens heb ik
wat is een slimme oplossingswijze
welke stappen ga ik ondernemen
hoe worden de taken verdeeld
met wie ga ik samenwerken
Do fase
houd ik mij aan de voorgenomen stappen
beantwoord ik de vraag
moet ik mijn gedachten aanpassen over de oplossingswijze
hoe vind ik benodigde gegevens
Review fase
heb ik de vraag beantwoord
zijn er betere oplossingswijzen
hoe heb ik samengewerkt
hoe kan ik wat ik goed doe verbeteren
plan do review
De rol van de docent bij deze werkwijze is vooral procesgericht, belangrijk daarbij is het stellen van verhelderende vragen over het denkproces. Kennisvragen worden alleen beantwoord om het werkproces op gang te houden. Bij de evaluatie van de werkstukken treedt de docent op als gespreksleider en probeert een discussie over de werkstukken op gang te brengen tussen de cursisten. Een aantal resultaten treft u in deze brochure aan. Opvallende details zijn daarbij dat de educatie-cursisten veel langer bezig zijn geweest met de plan-fase: er zijn behoorlijke 'worstelingen' met het begrip 'schaal' geleverd. Veel MTO-leerlingen daarentegen begonnen min of meer met de do-fase; de flat was zo getekend en vervolgens werd er gekeken hoe groot een parkeerplaats dan in verhouding zou moeten zijn. De bijbehorende schaal werd achteraf geschat. Voor educatie-cursisten was de uiteindelijke tekening alleen maar een middel om de gedachten uit te beelden; MTO-leerlingen hadden veel meer de neiging om de tekening 'aan te kleden'.