'De Nationale Doorsnee Basisonderwijs'is een vervolg op de 'De Nationale Doorsnee' (DND) die onlangs op 11 oktober is gehouden voor de klassen 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. In de media is daar uitgebreid aandacht aan besteed. Wilt u hier meer over weten, kijk dan eens op http://www.nationaledoorsnee.nl De bedoeling van DND is om leerlingen in het onderwijs op speelse wijze kennis te laten maken met het vak statistiek. Kranten en andere media maken veel gebruik van statistiek, bijvoorbeeld in de vorm van grafieken. Leerlingen krijgen hiermee te maken en moeten er mee leren omgaan. Dit project kan een aanleiding zijn om het onderwerp statistiek aan de orde te stellen in de klas. Daarbij kunnen basale begrippen als gemiddelde en staafgrafiek aan de orde komen. Daarnaast gaat het ook om het doen van onderzoek. Welke gegevens verzamel je; hoeveel gegevens verzamel je en hoe kun je ze handig verwerken, zijn zo een paar belangrijke onderzoeksvragen. Vanuit de Nederlandse Vereniging voor Ontwikkeling van Reken-Wiskunde Onderwijs (NVORWO) is het idee gekomen om ook voor kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool zo'n onderzoek op te zetten, zij het op wat kleinere schaal. Hiertoe is via de pabo's contact gezocht met een honderdtal basisscholen. Op deze scholen hebben de leerlingen van groep 7 en 8 een schriftelijke vragenlijst ingevuld en opgestuurd.
|
|
De gegevens uit dit onderzoek zijn door ijverige Pabo studenten en docenten ingevoerd in de computer en zijn vervolgens door het CBS verwerkt. Het eerste deel van het verslag is ook op de leerlingenpagina van het Rekenweb te vinden. Het bevat een hoeveelheid interessante grafieken, waarover met de leerlingen volop te discussieren valt. | CBS 1 |
Het tweede deel is te ingewikkeld voor de kinderen, maar kan voor u interessant zijn.
|
CBS 2 |
PrijsvraagDe scholen die zijn benaderd is tevens gevraagd deel te nemen aan een prijsvraag, waarbij ze een voorspelling doen van de gemiddelde leerling. De uitslag van deze prijsvraag vindt u onder Deelname aan de prijsvraag is niet meer mogelijk.
|
|
De vragenlijst kunt u gebruiken voor een les in uw eigen klas. U kunt de vragenlijst uitprinten en eventueel aan de leerlingen voorleggen.
|
vragenlijst |
Discussie op het DND-prikbordHet zou mooi zijn als er een discussie rond de uitkomsten van het onderzoek op gang zou komen. Er is daartoe een prikbord geopend waarop de leerlingen hun vragen en opmerkingen over het onderzoek en de onderzoeksresultaten kwijt kunnen. We nodigen ze ook uit om te reageren op reacties van anderen. Het zou leuk zijn als uw leerlingen actief aan deze discussie deel konden nemen.
|
|
OproepWe hopen u voldoende materiaal in handen te hebben gegeven om zelf met de klas aan de slag te gaan. De grafieken en gegevens mogen worden uitgeprint en gekopieerd. Heeft u deze les gegeven en leuke ideetjes opgedaan die u uw collega's niet wilt onthouden, stuur ze dan aan ons op. Dat kan door uw idee aan de ideeënbus toe te voegen klik hier of door per e-mail of gewone post een berichtje te sturen aan het Rekennet Graag horen we uw reacties ! |