ProfielViewer

ProfielViewer: Ervaringen en lessuggesties

Suggesties voor gebruik in de klas

In groepjes:
Leerlingen kunnen in tweetallen hun ruimtelijk voorstellingsvermogen oefenen. Laat één leerling een aanzicht noemen (bijvoorbeeld rechter zijaanzicht) en daarna dat aanzicht ook in de Amerikaanse projectie aanwijzen. De andere leerling moet dan op het 3D scherm het profiel zo draaien, tot ze recht tegen dat aanzicht aankijken. Dan wisselen.
Het kan ook van 3D naar 2D, gestart wordt dan in de 3D mode: één leerling draait het profiel tot ze er van opzij of van boven tegenaan kijken. De andere moet dan zeggen welk aanzicht het is (deze mag met de 3D tekening draaien).

Klassikaal:
Stel vragen als:
- Hoe ziet nu bijvoorbeeld het linkerzijaanzicht van dit profiel er uit?
Kijk nu maar of je het goed hebt bedacht:
- Kun je het profiel nu zo draaien dat je precies recht tegen het linkerzijaanzicht aankijkt?

Observatie:
De manier waarop leerlingen met het 3D-model op het scherm draaien zegt iets over hun vaardigheden. Sommige leerlingen raken hun oriëntatie kwijt en kunnen nauwelijks het profiel weer in de beginstand terug draaien.

Bij lessen Tekeninglezen 1.
Bij de verschillende tekenopdrachten moeten de leerlingen aanzichten benoemen en (af)tekenen en soms de isometrische projectie voltooien (op isometrisch papier) en vlakken in beide tekeningen kleuren.
Kijk of in de applet het profiel uit het boek voorkomt. Als dat zo is, laat dan de leerlingen zich eerst oriënteren op het betreffende profiel met behulp van de applet, voordat ze met de tekenopdrachten uit het boek beginnen. Als ze problemen krijgen tijdens het tekenen kunnen ze terug naar het applet om 'even te kijken'.

Ervaringen

Dit applet is uitgeprobeerd met leerlingen van Esprit Nova, afdeling metaal (3M1 en 2Mk) in december 2000, tijdens lessen vaktekenen, ter ondersteuning van de tekenopdrachten.
De meeste leerlingen hadden weinig moeite met de bediening.

© wisweb.nl 2003 - 2012