Kubushuisjes: Ervaringen en lessuggesties
Suggesties voor gebruik in de klas
vragen uit 'leerling.html': Vraag 1. Zoek uit welke huisjes bij dit bovenaanzicht horen. Antwoord 1. huisjes 1 en 6 Vraag 2. Bij welke huisjes hoort dit rechterzijaanzicht? Antwoord 2. huisjes 3,4 en 5
Ervaringen
(Frans van Galen) Kubushuisjes: Hartstikke mooi, draait soepel, ziet er mooi uit. - Is het mogelijk om gras te maken? Ik vind het voor kinderen in groep 4, 5 niet zo handig dat je ook onder de huisjes kunt kijken. Zeker niet bij zoiets abstracts als blokkenhuisjes. Deze vorm mag ook, maar dan voor later, dan zijn het bouwsels van blokken, maar geen huisjes. Dus ik zou graag ook een versie zien met een beperking van de draaihoek, en met een meeschuivende horizon. - De silhouetknop is heel nuttig. Voor de basisschool kan die de naam 'avond'/'dag' hebben. Ik vind dat voor de basisschool dat kunnen switchen naar 'aanzichten' niet zo nodig. Dat is een heel formele beschrijving, komt later wel. Bovendien: (1) is dat switchen tussen de schermen lastig. Ik heb zelf al moeite met te onthouden wat ik net op het scherm had. Kinderen moeten dingen naast elkaar kunnen zien. (2) Ik zou voorlopig maar even met werkbladen werken.
Dat is ook mijn kanttekening bij huisjesdraaien. Ik denk dat Janvdb eerst moet gaan experimenteren met zoiets algemeens als het draaischerm van kubushuisjes plus werkbladen. Dan heb je de vrijheid om allerlei soorten vragen te stellen. Pas na dat experimenteren ga je dan bedenken wat je in een coo-programma wilt/kunt stoppen. Ik ben bang dat als we direct al in termen van opgave+feedback op de computer gaan denken, we alles te veel verengen, en leuke dingen laten liggen. Nabouwen is zo'n opdracht. Zie ook de opmerking van Mieke die overigens juist alleen de aanzichten wil geven. Een andere opdracht is: gegeven een aanzicht, welke huisjes passen daarbij?
Dit geldt voor groep 4, 5, dus de introductie van aanzichten. We moeten erg uitkijken dat we die zes jaar verschil niet uit het oog verliezen!
(Overigens opdracht 5 van draaien: je kunt van boven en beneden kijken, maar de ene is fout en de andere wordt goed gerekend!)
|