Schat, hoe vol zit ons waterbed?

Een nieuwe tijd stelt nieuwe vragen. Zo kan in deze tijd van het 'moderne slapen' de bovenstaande prangende vraag menig slaapkamergeluk wreed verstoren.

De volgende schatopgave betreft de inhoud van een waterbed. Het vraagstuk is afkomstig uit 'De schatkamer'. Dit boek is door Simon Gribling, Ronald Keijzer, Willem Vermeulen en Willem Faes geschreven en bevat een grote verzameling schatopgaven.

Probeert u de opgave eens op te lossen, bijvoorbeeld samen met collega's! Door zelf een dergelijke opgave te maken, ervaart u welke vaardigheden een rijke schatopgave vereist.



1.
Hoeveel water gaat er in een waterbed?

2.
Hoe lang duurt het voor zo'n bed gevuld is als het wordt aangesloten op de waterleiding?



Schattend rekenen vraagt dikwijls om het inzetten van maatkennis. Ook in dit vraagstuk over het waterbed. Hiervoor moet je bijvoorbeeld weten:
  • wat de afmetingen van een bed zijn
  • wat de inhoud van een emmer is
  • wat de stroomsnelheid van water uit de kraan is.
Naast maatkennis is ook kennis van en rekenvaardigheid met het metriek stelsel nodig evenals het kunnen kiezen van ronde getallen en daarmee handig kunnen rekenen.




Literatuur
- Gribling, S., Keijzer, R., Vermeulen, W. & Faes, W. (1994). De schatkamer. Apeldoorn: Van Walraven.
- Heuvel-Panhuizen, M. van den, Kool, M. & Goeij, E. de. (2000). Meisjes-Jongens. Module behorende bij de Nationale Cursus RekenCoördinator (NCRC). Utrecht: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.