Maten en verhoudingen 2D: Bediening en bedoeling
Visuele (en interactieve) ondersteuning bij het (om)rekenen met oppervlakte-eenheden, en het begrijpen van de achtergronden daarvan.
Bediening
Tekenen van 'los vakje' : klikken met Tekenen aan Uitvegen van 'los vakje' : klikken met Uitvegen aan Tekenen van rechthoek : slepen met Tekenen aan Uitvegen van rechthoek : slepen met Uitvegen aan
De Oppervlakte van alle gekleurde vierkantjes samen wordt steeds rechts onderaan bijgehouden (in beide maateenheden). De (lengte)maten en hun onderlinge verhouding kunnen min of meer vrij gekozen worden. Standaard staat er: 1 Voet is gelijk aan 12 Duim De woorden Voet en Duim zijn te vervangen door een ander woord of afkorting (bijv. m en dm). Het getal kan vervangen worden door een heel getal groter dan 2. De maximale waarde van dit getal is afhankelijk van venstergrootte en mate van inzoomen: er moet altijd minsten één "groot" vierkant in beeld zijn. 100 zal doorgaans niet haalbaar zijn.
Bedoeling
Het omrekenen met oppervlakte-eenheden (zoals van vierkante meters naar vierkante decimeters en omgekeerd) gebeurt vaak erg mechanistisch en weinig inzichtelijk. Bij het begrijpen waarom bijv. 0,3 m2 gelijk is aan 30 dm2 zijn tekeningen en schetsen van groot belang. Dit programmaatje maakt het mogelijk om zeer eenvoudig de gewenste visualisaties op het scherm te krijgen Om inzichtelijk werken te bevorderen wordt bewust begonnen met twee wat minder bekende lengtematen (voet en duim) en een niet decimale verhouding (1:12). Deze kunnen vervangen worden door gangbare zoals meter en decimeter, maar bij voorkeur eerst door zelfbedachte.
|