Voor wie?
Samenvatting
Onderwerp |
meten, maten;
rekenen, schatten
|
Samenvatting | Grafiekenmaker is de verzamelnaam van een serie computerprogrammas voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Ze zijn ontwikkeld binnen het project Reken-wiskundeonderwijs voor de informatiemaatschappij van de Ververs Foundation. Doel van het project is te laten zien hoe het onderwijs kan inspelen op het feit dat de maatschappij andere vaardigheden vraagt dan vroeger. |
| Bedoeling
Bedoeling
De school moet leerlingen voorbereiden op de toekomst. De wereld verandert snel en het onderwijs heeft moeite die veranderingen bij te houden. Veel veranderingen hebben te maken met ict. Als je vroeger iets op wilde zoeken deed je dat in een boek of encyclopedie, maar tegenwoordig doe je het via Google. Schrijven doe je op de computer, die je ook helpt om schrijffouten te corrigeren. Mobieltjes, mail en chatten hebben de manier waarop we met anderen communiceren volstrekt anders gemaakt. Door de computer is ook de manier waarop we met getallen omgaan anders geworden. Overal wordt verwezen naar percentages, naar trends, naar toename en afname, alles lijkt gekwantificeerd te worden. We kunnen ook zelf bijna overal gegevens over opvragen en we kunnen die gegevens op allerlei manieren weergeven. We gaan echter, meer dan vroeger, op een globale manier met kwantitatieve gegevens om, want de computer doet het feitelijke rekenwerk. We moeten alleen wel de resultaten kunnen interpreteren. Deze serie opdrachten laat de kinderen concreet aan het werk gaan met 'rekenen en techniek'
Bediening
Bediening
Per onderdeel wordt aangegeven hoe hier mee om te gaan. Voor sommige opstellingen is randapparatuur noodzakelijk (o.a. 'Eurosense')
|