Les Oppervlakte

les oppervlakte
groep groep 7/8
onderwerp oppervlakte
vorm Verkenning in tweetallen op papier. Daarna klassikale nabespreking met digibord
materialen Digibord en Werkblad en Knipblad en ComputerSpel
Algemeen
Veel leerlingen vinden oppervlakte moeilijk. Het begrip van wat oppervlakte is, is weggezakt. Leerlingen denken snel aan regels als ‘lengte keer breedte’ of ‘alle lengtes optellen’ (verwarring oppervlakte en omtrek) en ze ‘doen maar wat’ met de getallen. Vooral als het niet om rechthoeken gaat, maar om andere, soms samengestelde vormen gaat er van alles mis. Het is belangrijk dat leerlingen weer gaan nadenken over wat oppervlakte eigenlijk is en strategieën ontwikkelen om oppervlaktes te bepalen anders dan met een ‘vaste regel’.
De les in zes video-fragmenten
1 - Uitleg opdracht
De juf legt uit dat het om drie figuren gaat. De kinderen krijgen werkbladen

1 min 15 sec
2 - Zelfstandig werken
Leerlingen gaan aan het werk met de werkbladen (mogen ook overleggen)

1 min 13 sec
3 - Leerlingpresentatie figuur 1
Leerlingen presenteren hun eigen oplossingen

2 min 38 sec
4 - Leerlingpresentatie figuur 3
Leerlingen presenteren hun eigen oplossingen

1 min 54 sec
5 - Oplossingen
De leerkracht bespreekt de verschillende oplossingen

1 min 00 sec
6 - Leerpunten
De leerkracht vat de leerpunten samen

1 min 23 sec
Verwijzingen

 

© Freudenthal instituut 1991-2014