[an error occurred while processing this directive]

Onderzoeksles getalpatronen

les oppervlakte
groep Groep 7/8
onderwerp Onderzoek van getalpatronen en structuren
vorm Verkenning in tweetallen aan de computer. Daarna klassikale nabespreking met digibord
materialen
Algemeen
Met deze les wordt het digibord ingezet op een manier die bij het realistisch reken-wiskundeonderwijs hoort. Hiermee wordt concrete inhoud gegeven aan kenmerken zoals interactie, samenwerking, probleemgeoriënteerd werken, exploratie en reflectie. Bij een onderzoeksles gaan leerlingen, met begeleiding van de leerkracht, op onderzoek uit. Uitgangspunt is meestal een uitdagend en betekenisvol probleem dat de leerlingen uitnodigt om met elkaar en met de leerkracht in discussie te gaan en met elkaar verschillende redeneringen te ontdekken. Bovendien moet de aard van het probleem zo zijn dat de opgeroepen discussies en redeneringen de leerlingen helpen nieuwe wiskundige concepten te verwerven.
De les in tien video-fragmenten
1 - Introductie van de les
uitleg play
De leerkracht legt de procedure uit

1 min 02 sec
2 - Zelfstandig werken: kettingrijgen
zelfstandig werken play
Leerlingen werken op de computer

2 min 45 sec
3 - Zelfstandig werken: sommenvierkant
zelfstandig werken play
Leerlingen werken op de computer

54 sec
4 - Leerlingpresentatie: sommenvierkant
leerlingpresentatie play
Leerlingen laten op het digibord zien hoe ze hun oplossingen hebben gevonden

1 min 14 sec
5 - Leerlingpresentatie: kettingrijgen (1)
Leerlingpresentatie play
Leerlingen laten op het digibord zien hoe ze hun oplossingen hebben gevonden

21 sec
6 - Leerkracht: kettingrijgen (1)
Leerkracht play
Leerkracht bespreekt de oplossing van de leerling

18 sec
7 - Leerlingpresentatie: kettingrijgen (2)
uitleg play
De leerkracht bespreekt de verschillende oplossingen

28 sec
8 - Kettingrijgen: leerling
uitleg play
Een leerling geeft een uitleg bij een oplossing

33 sec
9 - Leerpunten
uitleg play
De leerkracht bespreekt de leerpunten met de klas

20 sec
10 - Verschillende oplossingen
uitleg play
Leerlingen presenteren verschillende oplossingen voor dezelfde opdracht

27 sec
Verwijzingen

 

© Freudenthal instituut 1991-2008
[an error occurred while processing this directive]