![]() | Tienkamp en zevenkamp Finale Wiskunde A-lympiade 1993-1994 |
![]() | Tienkamp en zevenkamp Deze opdracht doet een beroep op het gegevens van het IAAF: Scoring tables for men's and women's combined events competitions. Wanneer belangrijke atletiekwedstrijden als wereldkampioenschappen en Olympische Spelen plaatsvinden, vragen veel mensen zich af hoe de puntentelling bij de tienkamp voor mannen en de zevenkamp voor vrouwen in elkaar zit. De meeste vragen hebben betrekking op de manier waarop de prestaties op de verschillende onderdelen van zo'n meerkamp worden omgezet in punten. Er is daarom behoefte aan een artikel waarin dit duidelijk is beschreven. Bovendien biedt zo'n artikel een mooie gelegenheid om een aantal aspecten van deze meerkampen nader te onderzoeken en mogelijke varianten te bekijken. Een dergelijk artikel moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Bron |
Wiskunde A-lympiade De wedstrijd is bedoeld voor leerlingen uit 5-havo of 5/6-vwo met Wiskunde A in hun pakket/profiel, die in teamverband (drie of vier leerlingen) een uitdagend probleem aanpakken. Het open karakter van de opdracht maakt dat de teams een complete weg af moeten leggen van probleemstelling via strategiebepaling, oplossing en argumentatie naar presentatie van de gevonden oplossing. De opdracht is gesteld in een niet-wiskundige context zodat leerlingen kunnen laten zien dat ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in situaties uit het dagelijks leven of beroep. Het eindresultaat is een werkstuk waarin al deze aspecten terug te vinden moeten zijn. Bij de beoordeling wordt erop gelet dat de werkstukken als een zelfstandig geheel te lezen zijn. De vaardigheden die bij de A-lympiade getest worden, spelen een essentiƫle rol in de Tweede Fase, met name bij de praktische opdrachten en de profielwerkstukken. Wiskunde in teams Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd. ![]() Wiskunde in teams website |
Leren toepassen van het geleerde De opdracht is zo ontworpen dat:
|