![]() | Twee tegen honderd Voorronde Wiskunde A-lympiade 2005-2006 |
![]() | Twee tegen honderd Op een van de vele televisiezenders die Nederland rijk is, wordt vrijwel wekelijks het quizprogramma ?Eén tegen 100? uitgezonden. In deze spannende vraag- en antwoordquiz neemt één kandidaat het op tegen honderd tegenspelers. Deze tegenspelers zitten op een tribune en zijn tevens het publiek. De kandidaat beantwoordt de driekeuze vragen van de presentator en probeert de tegenspelers weg te spelen. Hoewel 1 tegen 100 een spannend en goed bekeken spel is, overweegt de directie van de televisiezender toch om er wat variatie in aan te brengen. Het kan wel wat spannender is het idee. De directie wil graag een nieuw ontwerp waarbij niet één maar twee kandidaten het opnemen tegen tegenspelers uit het publiek. Jullie opdracht is een nieuwe opzet voor het spel te bedenken en uit te werken. Voorbeelden van een spelverloop moeten de kracht van het nieuwe ontwerp illustreren. Bron |
Wiskunde A-lympiade De wedstrijd is bedoeld voor leerlingen uit 5-havo of 5/6-vwo met Wiskunde A in hun pakket/profiel, die in teamverband (drie of vier leerlingen) een uitdagend probleem aanpakken. Het open karakter van de opdracht maakt dat de teams een complete weg af moeten leggen van probleemstelling via strategiebepaling, oplossing en argumentatie naar presentatie van de gevonden oplossing. De opdracht is gesteld in een niet-wiskundige context zodat leerlingen kunnen laten zien dat ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in situaties uit het dagelijks leven of beroep. Het eindresultaat is een werkstuk waarin al deze aspecten terug te vinden moeten zijn. Bij de beoordeling wordt erop gelet dat de werkstukken als een zelfstandig geheel te lezen zijn. De vaardigheden die bij de A-lympiade getest worden, spelen een essentiële rol in de Tweede Fase, met name bij de praktische opdrachten en de profielwerkstukken. Wiskunde in teams Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd. ![]() Wiskunde in teams website |
Leren toepassen van het geleerde De opdracht is zo ontworpen dat:
|