Evaluatieformulier bij les 'breukenstroken maken'

De banketstavenles vindt zijn aanleiding in de 'breukenkast' (zie figuur hieronder).

Hier worden relaties tussen breuken met ongelijke noemers fraai in beeld gebracht. Een nadeel is echter dat er dan voor de leerlingen geen reden meer is om deze relaties te beredeneren: "Je kunt het zo zien". Met de banketstavenles proberen we een situatie te creëren die de leerlingen noodzaakt om over deze relaties na te gaan denken. Bijvoorbeeld: "Je kunt een staaf in zessen delen door deze eerst in tweeën te verdelen en vervolgens elk stuk in drieën te delen, want zo krijg je 3 x 2 = 6 stukjes. Dus is ½ evenveel als 3/6."

Vragen

1. Vind u dit redeneren over relaties tussen breuken met ongelijke noemers belangrijk?
(heel erg belangrijk) (helemaal niet belangrijk)
Eventuele toelichting:





2. Heeft u problemen met het gebruik van de 'breukenkast' in uw les, namelijk dat kinderen vaak volstaan met aflezen?
(heel vaak) (nooit)
Eventuele toelichting:





3. Heeft u de les 'Breukenstroken maken' uitgeprobeerd?
Ja. (ga door met de volgende vraag)
Nog niet, maar ik ga het wel binnenkort doen. (U bent klaar met de vragenlijst)
Nee, en dat ga ik ook niet doen. (U bent klaar met de vragenlijst)
Eventuele toelichting:





4. Lukte het tijdens deze les om de leerlingen aan het redeneren te krijgen over dit soort relaties?
(heel goed)(helemaal niet goed)
Eventuele toelichting:





5. Heeft u tijdens deze les specifieke vragen of opdrachten ontdekt die helpen om de leerlingen aan het redeneren te krijgen?
Nee
Ja, namelijk:





6. Het is onze ervaring dat als kinderen de stroken gaan knippen in plaats van vouwen dat ze zich laten leiden door wat ze zien i.p.v. wat ze zouden kunnen beredeneren. Doordat de stukjes niet precies gelijk zijn uitgeknipt, wordt het moeilijk om de relaties tussen breuken te leggen. We zijn benieuwd naar uw ervaring hiermee:
Ik heb de kinderen de stroken laten knippen
en ik ervoer het bovengenoemde probleem
Eventuele toelichting:

maar bij mij speelde dit probleem niet
Eventuele toelichting:



Ik heb de kinderen de stroken laten vouwen
en ik ervoer het bovengenoemde probleem
Eventuele toelichting:

maar bij mij speelde dit probleem niet
Eventuele toelichting: