[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]

Lessenserie Oppervlakte

 

Deze lessenserie is bedoeld voor groep 6 of 7. Er wordt van uitgegaan dat de leerlingen in de voorgaande jaren al enigszins vertrouwd zijn geraakt met het begrip oppervlakte. Centraal in de lessenserie staat de overstap naar het werken met standaardmaten. Lastig is dat door het rekenen met lengtes - ‘lengte maal breedte’ - leerlingen vaak uit het zicht verliezen dat het om oppervlakte, dus om volleggen gaat.

De lessenserie bestaat uit vijf lessen van 30 tot 45 minuten.

  1. Les 1: Wat is oppervlakte? Wat betekent het dat het ene tafelblad groter is dan een ander? Via deze les inventariseert u wat de leerlingen al weten.
  2. Les 2: Meten met rechthoekige blaadjes. Wanneer mag je wel, en wanneer mag je niet vermenigvuldigen? Het werken met rechthoekige blaadjes leidt waarschijnlijk tot conflictsituaties, omdat de blaadjes door leerlingen in verschillende richtingen kunnen worden neergelegd.
  3. Les 3: Allerlei maten. In deze les gaat het om de vorm en om de grootte van mogelijke oppervlaktematen.
  4. Les 4: Meten met een strook. Leerlingen meten met een strook van blaadjes, in plaats van met losse blaadjes. Is het genoeg om alleen randen op te meten?
  5. Les 5: Standaardmaten. In deze les wordt de stap gezet naar de standaardmaten.
  6. Download de lessenserie als pdf-file.
    Hiervoor moet op de computer Acrobat Reader aanwezig zijn.

Verwijzingen

  • Galen, F. van & L. Oosterwaal. (2009). Lesgeven volgens het principe van geleid heruitvinden; het leerproces van een beginnende leerkracht. Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk (Panama Post), 28 (3), 41-51.
  • Galen, F. van & L.Oosterwaal. (2009). Inzicht in Oppervlakte. Praxis Bulletin, 27 (2), 25-29.
  • Galen, F. van & L. Oosterwaal. (2010). Onderzoekend leren in de reken-wiskundeles. Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk (Panama Post), 29 (2), 3-12.
  • Galen, F. van & L.Oosterwaal (2010). 'Lengte keer breedte' als eigen ontdekking; Een lessenserie over het berekenen van oppervlakte. Volgens Bartjens 30(1), 8-11.
  • De lessen zijn ontworpen en uitgeprobeerd in het kader van het project TienVeertien. Zie de projectbeschrijving TienVeertien in de Wiki Reken-wiskundeonderwijs.

 

 
  
[an error occurred while processing this directive]