De leerlingen hebben de volgende beoordelingsrichtlijnen meegekregen:
De map en het logboek moeten compleet ingevuld zijn voordat je beoordeeld kunt worden.
Jullie worden afzonderlijk beoordeeld voor deze WebQuest. Aan de hand van de volgende tabel krijgen jullie per categorie een beoordeling. Je docent bepaalt wat deze beoordeling verder voor je betekent.
Categorie |
Goed |
Voldoende |
Onvoldoende |
Inhoud brochure |
De informatiebrochure ziet er aantrekkelijk uit. De informatie is duidelijk en helder beschreven. De vier portretomschrijvingen zijn aantrekkelijk en informatief. |
De informatiebrochure ziet er redelijk goed uit. De informatie is redelijk goed beschreven en de vier portretomschrijvingen zijn redelijk informatief, maar de familieleden hebben na het lezen toch nog wel wat vragen. |
De informatiebrochure ziet er niet goed uit. De informatie is niet duidelijk beschreven en/ of de vier portretomschrijvingen zijn weinig aantrekkelijk en informatief, ze verschillen niet genoeg van elkaar. |
Taalgebruik brochure |
De informatie uit de gevonden bronnen is in eigen woorden omgezet tot een goed samenhangend verhaal. Er zijn weinig tot geen taalfouten te vinden in de brochure. |
De informatie uit de gevonden bronnen is in eigen woorden omgezet tot een redelijk samenhangend verhaal. Er zijn toch nog een aantal taalfouten te vinden in de brochure. |
De informatie uit de gevonden bronnen is niet duidelijk in eigen woorden omgezet en/ of het verhaal is niet samenhangend en/ of er zijn veel taalfouten te vinden in de brochure. |
Inhoud presentatie |
De presentatie duurt ongeveer 15 minuten. Ieder heeft een even actieve rol tijdens de presentatie. Het verhaal is informatief en samenhangend. De PowerPoint presentatie ziet er goed uit. |
De presentatie duurt ongeveer 15 minuten en de taakverdeling is redelijk goed. Het verhaal is redelijk informatief en samenhangend, maar na afloop blijken er toch nog een aantal vragen te zijn. De PowerPoint presentatie ziet er redelijk goed uit. |
De presentatie duurt minder dan 10 minuten en/ of de taken zijn niet gelijk verdeeld tijdens de presentatie en/ of het verhaal is onduidelijk en onsamenhangend en/of de PowerPoint presentatie ziet er niet goed uit. |
Taalgebruik presentatie |
De presentatie is duidelijk en goed gestructureerd. De spreker drukt zich vloeiend en spontaan uit. Het gebruik van de grammatica is voortdurend accuraat. Fouten zijn zeldzaam, moeilijk te ontdekken en over het algemeen worden ze, wanneer ze wel voorkomen, direct gecorrigeerd. |
De presentatie is redelijk duidelijk en redelijk goed gestructureerd. De spreker drukt zich redelijk vloeiend uit, af en toe zijn er korte pauzes. Het gebruik van de grammatica is niet altijd accuraat, er komen toch nog een aantal fouten voor. |
De presentatie is onduidelijk en/ of niet goed gestructureerd en/ of de spreker drukt zich niet vloeiend uit en/ of er zijn veel grammaticale fouten. |
Proces |
De map en het logboek zijn naar behoren ingevuld. De samenwerking verliep uitstekend. |
De map en het logboek zijn naar behoren ingevuld. De samenwerking verliep goed, maar kon beter. |
De map en het logboek zijn naar behoren ingevuld. Er is niet goed samengewerkt. |
Afhankelijk van het doel waarvoor u deze WebQuest inzet (bijv. training of toetsing), kunt u bepalen wat de behaalde beoordeling voor de leerling betekent. Bij een formatieve beoordeling, bijvoorbeeld in een trainingstraject, waarbij het erom gaat vast te stellen waar het de leerling nog aan ontbreekt (bijvoorbeeld wat betreft vaardigheden Nederlands), kan een onvoldoende betekenen dat de leerling bepaalde hiaten nog moet opvullen. Gaat het om een summatieve beoordeling, waarin de leerling moet bewijzen het gewenste (tussen)niveau te hebben bereikt (bijvoorbeeld wat betreft vaardigheden Nederlands), dan kan het zijn dat uw oordeel bepaalt of een bepaald traject afgesloten kan worden of niet.