Wat is het?

Wat is het?: Bediening en bedoeling

Dit applet is gebaseerd op het spel 'Wie is het?' De computer neemt een vorm in gedachten en jij moet raden welke. Probeer dat met zo min mogelijk vragen. De bedoeling is dat leerlingen hierdoor met elkaar gaan praten over meetkundige vormen en hun kenmerken.

Bediening

De computer heeft een figuur in gedachten en jij moet raden welke. Kies een vraag en klik op [geef antwoord]. De computer vertelt of het antwoord Ja of Nee is. Jij kunt dan figuren wegdraaien door erop te klikken.
Als er uiteindelijk 1 figuur over is, dan kun je gokken. Klik eerst op die button en dan op de figuur waarvan jij denkt dat de computer die in gedachten heeft. Je ziet dan of het goed is.
Je kunt 3 keer gokken. Na een gok laat de computer ook weten bij welke vragen je de figuren goed hebt omgedraaid: een groen balkje wil zeggen helemaal goed, groen-rood wil zeggen deels goed en rood wil zeggen helemaal fout.
Succes! Probeer de figuur te vinden met zo min mogelijk vragen.

Bedoeling

De bedoeling is dat leerlingen actiever de taal rond meetkundige vormen gaan gebruiken. Het gaat daarbij allereerst om de gewone namen voor vormen vierkant, rechthoek, driehoek, kubus, piramide, cirkel, bol, cilinder, balk, enzovoort. Maar ook de namen voor onderdelen daarvan: hoekpunt, zijde, zijvlak, punt, en de woorden die met de eigenschappen van figuren te maken hebben: parallel, hoek (scherp, stomp, recht), rond, puntig, inspringend, .. enzovoort.
Het blijkt dat leerlingen die woorden op allerlei manieren in eigen vragen kunnen inpassen en het vocabulaire van de meetkunde uitbreiden. Daarom is het ook leerzaam als ze zelf een spel maken. Zelf maken en opslaan van spellen kan met de applicatie-vorm van dit applet.
Zie ook de les met foto's Vormen om je heen. Naast het leren over vormen is het spel ook geschikt om te leren over het spelen van het spel. Het is handig om een strategie te ontwikkelen waarbij je probeert om vragen te stellen die 'zo onderscheidend mogelijk' zijn. Dat wil zeggen, waarmee je het aantal mogelijkheden probeert te halveren. Dit houdt ook verband met spelletjes als raad mijn getal en wat heb ik in gedachten.

© wisweb.nl 2003 - 2012