KernIn het thema "Wetenschap en Techniek" werken de leerlingen aan het project "Het weer".Het project is geformuleerd als web-opdracht en is uitgewerkt in 8 verschillende deeltaken,
Werkwijze
Er wordt gewerkt in 'basisgroepen' en in 'expertgroepen'.
Iedere basisgroep bestaat uit 6 personen, de omvang van de expertgroep kan varieren.
Verwijzingen
|
Leerdoelen
Benodigde tijdHet project zal een aantal weken duren. Presentatie en beoordelingDe docent is vanzelfsprekend vrij om te kiezen hoe dit project beoordeeld wordt. We stellen voor dat een leerling in ieder geval beoordeeld wordt op:
|
Het weerbericht
Dagelijks is er een weerbericht in de krant.
|
De bijbehorende opdracht bij deze introductie kun je hier downloaden
Voor het waarnemen van weersgrootheden beschikt het KNMI over nauwkeurige meetinstrumenten.
Voor een deel staan die opgesteld in weerhutten (zie hiernaast), voor een ander deel in het open veld. In een weerhut bevinden zich thermometers om de temperatuur te meten, een vochtigheidsmeter en een barometer om de luchtdruk te meten. In het open veld worden windsterktemeters, windrichtingmeters, neerslagmeters, zonneschijnmeters, en zichtmeters geplaatst. Bewolking en soort neerslag worden door mensen met eigen ogen waargenomen. Je maakt kennis met alle meetinstrumenten om daarna een instrument te kiezen dat je zelf gaat maken . |
Om het weer te voorspellen zijn weermetingen nodig.
Een overzicht van meetinstrumenten krijgt je op de onderstaande site.
http://home.wanadoo.nl/crijkee/interest.htm
Je gaat nu een aantal meetinstrumenten bestuderen. De volgorde is niet van belang.
Weermetingen doe je met meetinstrumenten.
Hoe maak je een meetinstrument voor een weersgrootheid? Met je basisgroep maak je een weerstation met zes verschillende meetinstrumenten. Ieder groepslid kiest voor een meetinstrument voor een weersgrootheid en maakt dit samen met de expertgroep. Zorg dat je samen een volledig weerstation maakt. Je kunt kiezen uit: Zorg dat je een werkend meetinstrument maakt. Dan heb je straks als basisgroep een compleet weerstation, waarmee je weersgrootheden kunt meten. |
[ander plaatje] |
Iedereen uit je groepje heeft een ander meetinstrument gemaakt en uitgeprobeerd..
presenteren a. Om de beurt vertelt ieder in ca 5 minuten -welk instrument gemaakt is, -hoe het instrument werkt, -hoe je goede metingen doet b. Aan het eind van de les weet iedereen de bouw, werking en bediening van de meetinstrumenten. |
[ander plaatje] |
Je hebt nu met je basisgroep een compleet weerstation met werkende instrumenten.
Daarmee ga je twee weken het weer meten. Bedenk waar je je instrumenten gaat neerzetten en hoe vaak en hoe laat je ze gaat aflezen.
|
waarnemingstabel in word |
Over het klimaat in Nederland is de laatste tijd veel te doen. Zo denken sommige mensen dat de temperaturen in Nederland in de toekomst steeds hoger zullen worden.
Of denken ze dat vooral als we een hete en droge zomer hebben gehad? En de bewoners van Limburg zijn bang dat er in hun regio steeds meer overstromingen zullen komen, omdat de Maas de laatste jaren een paar keer flink buiten zijn oevers is getreden. Op de website van het KNMI kan je allerlei gegevens over temperatuur, neerslag en andere klimaatgegevens in Nederland vinden. |
In dit project heb je je tot nu vooral beziggehouden met de weerverschijnselen zoals je ze kunt waarnemen en meten.
In deze keuzetaak ga je je verdiepen in de achtergrond van weersverschijnselen. Je kiest een deelonderwerp en werkt samen in een expertgroep. De vraag die je uitzoekt is: Hoe kun je diverse weersverschijnselen begrijpen? |
Ieder zorgt voor een presentatie in zijn basisgroep
Onderdelen van de presentatie zijn: a. meten aan weer b. weersverschijnselen verklaren Per persoon duurt de presentatie minstens 7 min en maximaal 12 min Je toont je experimenten en geeft daarbij toelichting Je laat ook plaatjes zien en geeft daarbij uitleg. |