Dit is een leerstofbeschrijving in digitale vorm met doorklik mogelijkheden naar ICT-materiaal waar dit mogelijk is. Per onderwerp is een opsomming van deelaspecten opgenomen en waar dat van toepassing is een schooltype-aanduiding. Verder bevat het overzicht verwijzingen naar overeenkomstige paragrafen in de wiskunde methoden Getal en Ruimte en Moderne Wiskunde.
Ook is de rol van de verschillende lesmaterialen in het overzicht aangegeven, onder andere om welk type materiaal het gaat (computerspel, werkblad etc) en om welk type activiteit (verkennen, oefenen etc.) |
Het hier gepresenteerde digitale leerstofoverzicht meetkunde is niet het enig mogelijke. Wiskundemethoden hebben bijvoorbeeld hun eigen digitale leerlijnen. Het Freudenthal Instituut ontwerpt en reviseert in verschillende projecten (WisWeb, WisWeb+, Welp en Wismaat)digitale leerlijnen ook op het gebied van meetkunde.
Dit leerstofoverzicht is een product van het scholennetwerk Scenario 5 en bevat dan ook materialen die met en door de participerende scholen ontwikkeld zijn. Daarnaast zijn in deze leerlijn een aantal digitale oefenprogramma's (ook computerspel of applet genoemd) van het Freudenthal Instituut geplaatst. Het betreft dan een beperkte selectie. Tenslotte zijn, waar passend, verwijzingen naar digitaal materiaal van anderen verwerkt. |
We willen nogmaals benadrukken dat de invulling van dit leerstofoverzicht een van de mogelijke is. De invulling is gekleurd door de materialen ontwikkeld en gebruikt door de deelnemers aan het scholennetwerk scenario5.
Er is een rijke schat aan extra materiaal te vinden dat kan worden ingepast, aanvullend op of ter vervanging van materiaal dat er nu in staat. |
Zo is er bijvoorbeeld via Wisweb+ een veel grotere collectie computeractiviteiten op het gebied van meetkunde beschikbaar waaruit een andere keuze kan worden gemaakt.
Er komen ook nog doorlopend nieuwe varianaten beschikbaar. Dit geldt overigens ook voor de werkbladen die vanuit en met de scholen ontwikkeld worden. Wij adviseren dan ook sterk dit overzicht tot uw eigen leerlijn om te vormen door keuzes en een invulling passend bij uw onderwijs te maken. |