Glazen, kokers en tennisballen | | 393 views | home | Engelse versie | |
Lesmateriaal, voor onderzoekend leren |
Onderbouw wiskunde dag (owd) 2016 | Glazen, kokers en tennisballen Eerst zijn er twee opdrachten over de inhoud van verschillende glazen en de inhoud van een gevouwen koker (van een A4). Daarna luidt de centrale opdracht:
|
OnderbouwWiskundeDag Gedurende de OnderbouwWiskundeDag werken de leerlingen in teams van 3 a 4 leerlingen gedurende een dag aan een 'grote' wiskundige (denk)opdracht waarin probleemoplossen centraal staat. Dit resulteert in een eindproduct (werkstuk). Inhoudelijk sluit deze opdracht (voor zover mogelijk) aan bij de nieuwe doelen voor de onderbouw. Wiskunde in teams Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd. Onderbouw wiskunde dag |
Leren toepassen van het geleerde De opdracht is zo ontworpen dat:
|
Collectie leermiddelen Freudenthal Instituut (subset OnderbouwWiskundeDag) |