Ruimte vangen
Meetkunst Les Ruimte 1. Museumles
  |  © Meetkunst  |  Ruimte vangen  |  140 views  |  Home  |  


In het project ‘Meetkunst’ staan meetkunde en beeldende kunst gezamenlijk centraal. De inhoud van de lessenserie en nascholing bouwt voort op ervaringen van het museum Boijmans van Beuningen en het ideeenteam van de Grote Rekendag. Het gaat nadrukkelijk om de relatie tussen kunstlessen, museumbezoek en het vak rekenen.

De nascholing en lessen van het Meetkunst project zijn onderdeel van een door het NRO gefinancierd onderzoek ‘Meetkunde uit de kunst in de klas: Betekenisvolle rekenvaardigheden in een setting van onderzoekend en ontwerpend leren’.

Zie ook de website.
titelRuimte vangen
Meetkunst Les Ruimte 1. Museumles
beschrijvingHet verbeelden of voelbaar maken van ruimte of de derde dimensie is wat veel kunstenaars bezighoudt, bijvoorbeeld in ruimtelijke constructies of in de poging de ruimte weer te geven op het platte doek. Door goed te kijken, te verwoorden en te onderzoeken ontdekken leerlingen bij de kunstwerken van alles over standpunten, kijklijnen, verhoudingen, perspectief en verdwijnpunten tot ver voorbij de horizon. Ze dompelen zichzelf onder in oneindige ruimte en doen ook een poging zelf ruimte te vangen. Dit gebeurt in de setting van een museumbezoek (aan Boijmans Van Beuningen).
begrippenruimte, verwondering, leren kijken
verwijzingen



  |  Meetkunst: Boijmans Van Beuningen, Hogeschool Rotterdam, iPabo, Universiteit Utrecht  |  Meetkunst  |