Spiegeltje, spiegeltje, wat zie ik?
Meetkunst Les Patronen 3. Kun je met ene klein stukje patroon en spiegels een heel vlak vullen? Wat voor patroon heb je dan?
  |  © Meetkunst  |  Spiegeltje, spiegeltje, wat zie ik?  |  105 views  |  Home  |  


In het project ‘Meetkunst’ staan meetkunde en beeldende kunst gezamenlijk centraal. De inhoud van de lessenserie en nascholing bouwt voort op ervaringen van het museum Boijmans van Beuningen en het ideeenteam van de Grote Rekendag. Het gaat nadrukkelijk om de relatie tussen kunstlessen, museumbezoek en het vak rekenen.

De nascholing en lessen van het Meetkunst project zijn onderdeel van een door het NRO gefinancierd onderzoek ‘Meetkunde uit de kunst in de klas: Betekenisvolle rekenvaardigheden in een setting van onderzoekend en ontwerpend leren’.

Zie ook de website.
titelSpiegeltje, spiegeltje, wat zie ik?
Meetkunst Les Patronen 3. Kun je met ene klein stukje patroon en spiegels een heel vlak vullen? Wat voor patroon heb je dan?
beschrijvingLeerlingen verkennen (spiegel)symmetrie en evenwicht in diverse situaties en (kunst)objecten. Ze denken na over de vraag: Heeft symmetrie een functie? Ze onderzoeken en maken patronen en vormen met behulp van spiegels. Daarbij onderzoeken ze de volgende vragen: Wat voor patronen/regelmaat/vormen kun je maken? Kun je voorspellen wat het effect is van de plaats en de hoek waaronder je de spiegel(s) houdt?
benodigd
  • Spiegels (liefst zonder rand, bij spiegeltegels van bouwmarkt), ook een spiegelende koker, en bolle of holle spiegels (lepel)
  • Plaatjes (van patronen, objecten etc.)
  • Afbeeldingen kunstwerken in ppt of digibord (of internet)
  • Papier, (kleur)potloden
begrippenSpiegelen, gespiegeld, spiegel, spiegelbeeld, (Spiegel)symmetrie (ook wel lijnsymmetrie genoemd), spiegelas (spiegellijn), Hoek, richting, horizontaal, verticaal
downloads



  |  Meetkunst: Boijmans Van Beuningen, Hogeschool Rotterdam, iPabo, Universiteit Utrecht  |  Meetkunst  |