Ruimtelijke patronen
Meetkunst Les Patronen 4. Leerlingen verkennen patronen op en van ruimtelijke objecten.
  |  © Meetkunst  |  Ruimtelijke patronen  |  169 views  |  Home  |  


In het project ‘Meetkunst’ staan meetkunde en beeldende kunst gezamenlijk centraal. De inhoud van de lessenserie en nascholing bouwt voort op ervaringen van het museum Boijmans van Beuningen en het ideeenteam van de Grote Rekendag. Het gaat nadrukkelijk om de relatie tussen kunstlessen, museumbezoek en het vak rekenen.

De nascholing en lessen van het Meetkunst project zijn onderdeel van een door het NRO gefinancierd onderzoek ‘Meetkunde uit de kunst in de klas: Betekenisvolle rekenvaardigheden in een setting van onderzoekend en ontwerpend leren’.

Zie ook de website.
titelRuimtelijke patronen
Meetkunst Les Patronen 4. Leerlingen verkennen patronen op en van ruimtelijke objecten.
beschrijvingLeerlingen verkennen patronen op en van ruimtelijke objecten. Ze denken na over hoe het patroon gemaakt is, hoe het in elkaar zit en hoe het verder zou kunnen gaan. Ze onderzoeken hoe een patroon dat ze ontwerpen op de uitslag van het balkje (plat) er uitziet als het balkje in elkaar zit (ruimtelijk). Wat zie je op elke kant? Welke kenmerken heeft het patroon? Kun je vanuit een of twee (zijvlakken) het patroon op de andere zijvlakken voorspellen
benodigd
  • Balkjes (1 per leerling)
  • Papier
  • Potlood
  • Plakfolie
begrippenBegrippen over patronen uit les 1 t/m 3. Balk, blokje. Zijvlakken (waaronder onder- en bovenvlak), ribben (?), hoekpunten. Bovenaanzicht, vooraanzicht, zijaanzicht. Uitslag, bouwplaat
downloads



  |  Meetkunst: Boijmans Van Beuningen, Hogeschool Rotterdam, iPabo, Universiteit Utrecht  |  Meetkunst  |