Groot, klein, ver, dichtbij en perspectief
Meetkunst Les Ruimte 3. Hoe kun je diepte suggereren op een plat vlak?
  |  © Meetkunst  |  Groot, klein, ver, dichtbij en perspectief  |  148 views  |  Home  |  


In het project ‘Meetkunst’ staan meetkunde en beeldende kunst gezamenlijk centraal. De inhoud van de lessenserie en nascholing bouwt voort op ervaringen van het museum Boijmans van Beuningen en het ideeenteam van de Grote Rekendag. Het gaat nadrukkelijk om de relatie tussen kunstlessen, museumbezoek en het vak rekenen.

De nascholing en lessen van het Meetkunst project zijn onderdeel van een door het NRO gefinancierd onderzoek ‘Meetkunde uit de kunst in de klas: Betekenisvolle rekenvaardigheden in een setting van onderzoekend en ontwerpend leren’.

Zie ook de website.
titelGroot, klein, ver, dichtbij en perspectief
Meetkunst Les Ruimte 3. Hoe kun je diepte suggereren op een plat vlak?
beschrijvingLeerlingen verkennen hoe je in een ruimte diepte kunt suggereren door de platte vlakke (de wanden, vloer en plafond) te beschilderen/bewerken. Welke soort ‘tekeningen’ zorgen voor meer diepte? Ze maken kennis met diverse vertekeningen en speciale projecties (op een plat vlak), waarmee diepte wordt gesuggereerd. Ze onderzoeken hoe je vanuit verschillende standpunten de dingen anders kunt zien.
benodigd
  • Powerpoint met afbeeldingen van kunstwerken (marskramer Jeroen Bosch en Mariaplaats en Mariakerk van Saenredam met en zonder perspectiefconstructie)
  • Eventueel: een aantal kopieën van deze kunstwerken (zie opdrachten)
  • Scharen, dik papier/dun karton, lijm
  • Kleine voorwerpen (blokken, doosjes, wc-rolletjes etc.)
begrippenPerspectief; Verdwijnpunt; Horizon; Bovenaanzicht, plattegrond; Kijklijn
downloads



  |  Meetkunst: Boijmans Van Beuningen, Hogeschool Rotterdam, iPabo, Universiteit Utrecht  |  Meetkunst  |