Veters strikken | | 119 views | home | Engelse versie | |
Lesmateriaal, voor onderzoekend leren |
Onderbouw wiskunde dag (owd) 2018 | Veters strikken Een veterfabrikant wil een marktaandeel verwerven in de 'vetermarkt'. De leerlingen schrijven in de rol van "adviesteam" een advies aan de fabrikant, over wat voor veters (welke lengte) de fabrikant op de markt moet brengen en waarom. Daartoe verkennen ze eerst hun eigen veterschoenen, en vervolgens onderzoeken ze aan de hand van een vooronderzoek dat bestaat uit drie delen wat er allemaal speelt, bij het rijgen van veters. Uiteindelijk geven de leerlingen een advies, waarin ze de resultaten van de verkenning en het vooronderzoek gebruiken (en de resultaten daarvan opnemen in de bijlage) |
OnderbouwWiskundeDag Gedurende de OnderbouwWiskundeDag werken de leerlingen in teams van 3 a 4 leerlingen gedurende een dag aan een 'grote' wiskundige (denk)opdracht waarin probleemoplossen centraal staat. Dit resulteert in een eindproduct (werkstuk). Inhoudelijk sluit deze opdracht (voor zover mogelijk) aan bij de nieuwe doelen voor de onderbouw. Wiskunde in teams Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd. Onderbouw wiskunde dag |
Leren toepassen van het geleerde De opdracht is zo ontworpen dat:
|
Collectie leermiddelen Freudenthal Instituut (subset OnderbouwWiskundeDag) |