[an error occurred while processing this directive]
Een jeep in de woestijn. Onbeperkte hoeveelheid brandstof aan het begin van een reis van 3000 km. Maar een beperkte tankinhoud. Wie bedenkt de zuinigste manier om de afstand te overbruggen? Dat was in het kort de opdracht waar de deelnemers van de Wiskunde B-dag voor stonden. Danny Dullens geeft een reisverslag. (PDF).
Op 18 december 2001 aanvaardde Anne van Streun zijn leeropdracht als hoogleraar in de didactiek van de Wiskunde en de Natuurwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen met het uitspreken van een oratie. Een bewerking van een gedeelte van de oratie. (PDF).
Ed de Moor bespreekt het boek L.E.J. Brouwer 1881-1966. Een biografie door Dirk van Dalen. (PDF).
Over de cosinusregel en de rechte van Wallace. (PDF).
In het Hoger Onderwijs wordt al vrij veel gewerkt met digitale leeromgevingen zoals bijvoorbeeld Blackboard. Jos Tolboom houdt zich bezig met de mogelijkheden voor wiskunde en gaf een cursus voor wiskundedocenten uit het voortgezet onderwijs. (PDF).
Lineair programmeren kent u wellicht uit de schoolmethodes: zoek een optimum van een doelfunctie onder bepaalde vastliggende voorwaarden. Stochastisch dynamisch programmeren gaat een aantal stappen verder. Ger Koole legt uit hoe dat in zijn werk gaat aan de hand van het spel Risk. (PDF).
Een bericht over de WisWeb-studiedag die onlangs gehouden is. Onder leiding van de makers en bedenkers van de applets van het WisWeb gingen docenten er zelf mee aan de slag. En hoorden zij de ervaringen aan, opgedaan in de klassen waar de applets getest zijn. (PDF).
Begin 2001 heeft het bestuur van de nvvw een algebrawerkgroep in het leven geroepen. De werkgroep heeft in november 2001 een discussiestuk gepubliceerd en een (begin van) een toetsenbank. Als lid van de werkgroep geeft Sieb Kemme een beschrijving van deze digitale toetsenbank. (PDF).
Bij de kinematica is een goed begrip van de onderliggende wiskundige concepten noodzakelijk. Als leerlingen dit ontberen, ontstaan al gauw verwarrende discussies over afstand, snelheid en versnelling. Michiel Doorman gaat na hoe het begrip verbeterd kan worden door leerlingen zelf metingen in grafieken te laten doen. ict speelt hierbij een belangrijke rol. (PDF).
Tekenprogramma's als cabri kunnen met punten, lijnen en cirkels werken, maar ook met kegelsneden. Daarmee komen allerlei fraaie stellingen uit de projectieve meetkunde letterlijk binnen handbereik, en dat roept weer de vraag op naar gemakkelijk toegankelijke bewijzen. Jan van de Craats geeft zo'n bewijs voor de beroemde stelling van Pascal. (PDF).
De boekenveiling op het WereldWiskundeWeb. (PDF).
Wim Van Dooren, Dirk De Bock en Lieven Verschaffel
Neem een vierkant. Verdubbel de lengte. Een ieder die nu denkt dat de oppervlakte ook verdubbeld is heeft last van een lineariteits-illusie. Het fenomeen kan de oorzaak zijn van misvattingen bij leerlingen op het gebied van de kansrekening. (PDF).
Het internet is een uitstekende inspiratiebron voor werkstukken en praktische opdrachten. Voor de leerling die zo'n opdracht moet uitvoeren, maar ook voor de docent die de opdracht moet bedenken. Wellicht dat deze wurl als inspiratiebron kan dienen... (PDF).