[an error occurred while processing this directive]
21 juni 1952: de arra genereert een willekeurig getal en daarmee het startsein voor het digitale tijdperk in Nederland. Deze special geeft een tussenstand van vijftig jaar later. Maar staat ook even stil bij de pioniersdagen van weleer. Gerard Alberts schetst de geschiedenis van de arra. (PDF).
Zodra er gebruik van ict gemaakt wordt duikt al vaak de term 'digitale leeromgeving' op. Maar een heldere definitie van dit begrip is nog niet ontstaan. Gerard Koolstra schetst een algemeen beeld van eigenschappen van digitale leeromgevingen. (PDF).
Sonia Palha en Martin van Reeuwijk
Een formule opstellen voor het aantal stippen in een regelmatige rij van figuren. Als hulpmiddel hiervoor is het applet Stippel Algebra ontwikkeld. Sonia Palha en Martin van Reeuwijk experimenteerden met het applet in de klas. Zij vroegen zich af of Stippel Algebra een meerwaarde bood bij het onderzoeken van verbanden. (PDF).
Bij het gebruik van ict in de wiskundeles gaat de gedachte vaak allereerst uit naar het gebruik van programma's die speciaal voor dat doel, wiskunde, gemaakt zijn. Maar het is ook mogelijk een bestaand programma nuttig te maken voor gebruik in de wiskundeles. Die keuze is gemaakt door Frits Spijkers. Hij vertelt hoe Excel (XL) ingezet kan worden. (PDF).
Michiel Doorman en Ad Mooldijk
Leerlingen over een wiskundeopgave laten discussieren op een kring. Dat is het doel van het project Actief en op Tijd Leren. Michiel Doorman en Ad Mooldijk laten u zien hoe zo'n discussie op een kring eruitziet en geven hun bevindingen. (PDF).
In het kader van het adlo (Algebraonderzoek in een Digitale LeerOmgeving) project experimenteerde Carel van de Giessen met Scientific Notebook gecombineerd met VU-Grafiek. Scientific Notebook is een combinatie van een tekstverwerker en een algebrapakket. Een verslag. (PDF).
Jan van den Brink, Peter Boon en Vincent Jonker
'Bouwen met blokken' is een programma dat ontwikkeld is om er ruimtemeetkunde mee te bedrijven. Delen ervan zijn als applets ook op het wisweb te vinden. Op de basisschool is er door Jan van den Brink, Peter Boon en Vincent Jonker ervaring mee opgedaan. In het project winst wordt onderzocht welke applets voor het vmbo bruikbaar zijn. (PDF).
Het leren van wiskunde in een computeralgebra omgeving verloopt vaak niet zonder problemen. In dit artikel brengt Paul Drijvers een aantal veel gesignaleerde obstakels in kaart, die allemaal een conceptueel en een technisch aspect hebben. De conclusie van deze inventarisatie is dat het aanbeveling verdient om dergelijke obstakels tot onderwerp van gesprek te maken en ze zo om te buigen tot kansen voor het leren. (PDF).
Alle niet te vereenvoudigen breuken tussen 0 en 1 genereren door 'naïef optellen'. Het is mogelijk en Martin Kindt bewijst dat.(PDF).
De softwareomgeving Coach maakt het mogelijk om op digitale videoclips metingen te verrichten. De filmpjes kunnen ook door leerlingen zelf met een webcam opgenomen zijn. André Heck, als onderzoeker bij het ontwerp van Coach voor wiskundeonderwijs betrokken, geeft in dit artikel een voorbeeld van een praktische opdracht die zonder dit gereedschap moeilijk, zo niet onmogelijk, te realiseren is. (PDF).
Corine van den Boer en Dolly van Eerde
Wanneer een leerling de taal van een opgave niet begrijpt, dan kan hij de opgave uiteraard niet maken. En is het vervolgens ook niet duidelijk of hij de wiskunde al dan niet begrijpt. Wisbaak is een project waarin aandacht besteed wordt aan de taal van de wiskunde. Corine van den Boer en Dolly van Eerde en laten voorbeelden uit Wisbaak zien. (PDF).