[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 23-4, juni 2004

Wiskunde moet uitdagender en spannender

F. van der Blij

Onder de titel 'Wiskunde moet uitdagender en spannender' werd op 16 december 2003 door de Universiteit Groningen een lerarendag georganiseerd. Frederik van der Blij gaf de slotlezing, vol met uitdagingen. Vergeet u vooral niet om kladpapier mee te nemen op vakantie! (PDF).

Wat te bewijzen is (25)

M. Kindt

Priemgetallen, Euclides, Eratosthenes - en toch actueel! (PDF).

Spelen op een slimme manier

M. van den Aarssen, H. Alink, D. van den Hombergh, B. Jordens, R. Kaenders, R. Klein Breteler, C. Tacken

Een team van docenten en een vakdidacticus wilden in de geest van Pólya een praktische opdracht ontwerpen en uitproberen. Na een uitermate leerzame periode willen Mark van den Aarssen, Herman Alink, Dolf van den Hombergh, Bart Jordens, Rainer Kaenders, Richard Klein Breteler en Carolijn Tacken verslag geven van hun bevindingen en u uitdagen de praktische opdracht zelf uit te (laten) voeren (PDF).

Monte Carlo en wijnvlekken

M. Keijzer

Wijnvlekken behandelen met laserlicht. Dat komt neer op het dichtschroeien van bloedvaatjes, het liefst zonder de omliggende huid te beschadigen. Marleen Keijzer beschrijft een statistische methode, gebaseerd op random walks van fotonen, om de optimale bundelbreedte van het laserlicht te vinden (PDF).

WELP: letterrekenen met applets

P. Boon

In het kader van het WELP-project is er voor de algebra van klas 2 en 3 van HAVO en VWO nieuw lesmateriaal ontwikkeld waarin het gebruik van applets een centrale plaats inneemt. Peter Boon gaat in dit artikel in op het onderdeel letterrekenen en beschrijft de applets en modellen die bij dit onderwerp zijn te gebruiken (PDF).

Een evenwichtige toets maken

T. Dekker

Een evenwichtige toets bevat vragen op de drie niveaus van de piramide van Jan de Lange die in het vorige artikel van Truus Dekker aan de orde is geweest. Maar hoe maak je een evenwichtige toets? Over contexten en non-texten gaat dit artikel (PDF).

Tegeldansjes in een mooie droom

A. Goddijn

De recreatierubriek van Aad Goddijn neemt u mee terug naar de kinderjaren toen ook u ongetwijfeld via al dan niet ingewikkelde patronen over stoeptegels liep. Met waarschijnlijk, hopelijk wellicht, andere gedachten dan die waar u in deze rubriek tot aangespoord wordt... (PDF).

Van touwpuzzels tot oppervlaktealgebra

M. Doorman

In het kader van het WELP-project is onderzocht in hoeverre applets een rol kunnen spelen bij de begripsvorming van de letteralgebra. Elders in deze Nieuwe Wiskrant wordt ingegaan op de werking van diverse applets; hier beschrijft Michiel Doorman de ervaringen die met de leerlingen opgedaan zijn (PDF).

De wiskunde van de wiskundeleraar, een reactie

M. Opmeer

In de vorige Nieuwe Wiskrant besprak Marco Swaen de Handbook-bijdrage van Thomas Cooney en Heide Wiegel. In een ingezonden brief stelt Mark Opmeer drie alternatieven tegenover de uitgangspunten van Cooney en Wiegel. Het begin van een brede discussie? (PDF)

De trechter en de vuurkorf

M.M. Wijers, V.H. Jonker en H. van der Kooij

Het WINST-project in het VMBO krijgt een vervolg. De programma's voor wiskunde en NASK opnieuw bekeken: de mogelijkheden om onderdelen in samenhang met de praktijkvakken aan te bieden, de wiskundige en natuurwetenschappelijke gecijferdheid in de gaten en een knipoog naar het examenprogramma (PDF).

Een gewichtig model

A. Heck

In dit artikel wordt de gemiddelde lichaamsgroei van Nederlandse jongens en meisjes beschreven met een logistisch en bilogistisch groeimodel. Hierbij gaat André Heck expliciet in op de wijze waarop de parameters in de wiskundige modellen kunnen worden geschat en hoe ICT dit werk voor VWO-leerlingen mogelijk maakt (PDF).

[an error occurred while processing this directive]